Årets Nybyggare utsedd av Byggentreprenörerna

Årets Nybyggare utsedd av Byggentreprenörerna Fyra Stockholmsbyggare har utsetts till Åres Nybyggare 1998. De får stipendier för sitt arbete med att fördjupa medarbetarrelationerna och utveckla nya lönesystem i byggföretag. Årets Nybyggare är Lars-Gunnar Franzén; NCC Hus, Erik Nordesjö; ABVAC, Pelle Nilsson; ABVAC och Georges Samiotis; ABVAC. Jobbet på saneringsavdelningen ABVAC inom NCC var smutsigt och farligt, ryktet var inte det bästa, stämningen dålig. När lönsamheten var obefintlig och det inte fanns utrymme för löneökningar bestämde sig sanerare och arbetsledning för att tillsammans förändra arbetet och arbetsorganisationen. Tillsammans utformade de affärsidé, budget och handlingsprogram. Tillsammans förbättrade de ABVACs ekonomiska rutiner och startade ett vinstdelningssystem. Tillsammans införde de hälsoundersökningar, ny marknadsföring, gick igenom utbildningsbehovet och ställde större krav på behörighet i asbestsanering. Juryn skriver i sin motivering också att "Årets Nybyggare 1998" har arbetat gemensamt och långsiktigt. De har delat med sig av sina erfarenheter både inom NCC och till andra företag. De har vänt förlust till lönsamhet och förbättrat saneringsbranschens rykte. Kriterier för stipendiet Årets Nybyggare ska ha prövat en modell för att förändra medarbetarrelationer och/eller nytt lönesystem i ett byggföretag. Modellen har gett, eller kan komma att ge, ett ekonomiskt positivt resultat för alla inblandade. Kompetensen i företaget och hos de anställda ska ha påverkats i en positiv riktning. Årets Nybyggare kan också ha gjort förtjänstfulla insatser för nytänkande i branschen vad gäller medarbetarrelationer och/eller nya lönesystem. Byggentreprenörerna startade i juni 1995 nätverket Nybyggarna för alla i byggbranschen, oavsett befattning, som är intresserade av att bygga nya och bättre relationer och lönesystem i byggföretagen. (För kompletterande information ring John Engdahl, 08-698 58 14. Bilder kan beställas av Anna Grönlund, 08-698 58 00) Denna pressrelease och tidigare sända pressreleaser från Byggentreprenörerna finns nu att läsa på Internet, adress www.byggentreprenorerna.se. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se/ Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/10/23/19981023BIT00110/Nybyggare.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/10/23/19981023BIT00110/Nybyggare.pdf