Bygghemma Group förvärvar ledande online-aktör inom möbler och heminredning i Baltikum och Östeuropa

Bygghemma Group First AB (publ) (”Bygghemma”) har förvärvat 30 procent och har en option att förvärva upp till 80 procent av aktierna i Furniture1 UAB (”Furniture1”), som är den ledande, renodlade online-aktören inom möbler och heminredning i Baltikum och Östeuropa.

Furniture1 har under de senaste tre åren uppvisat en årlig tillväxt om cirka 73 procent och uppnådde under perioden september 2017 - augusti 2018 (rullande 12 månader) en omsättning om cirka 200 miljoner kronor med en för branschen god lönsamhet. Bolaget grundades 2008 i Litauen och är idag verksamt i Estland, Lettland, Litauen, Kroatien, Ungern, Bulgarien, Slovenien, Grekland och Rumänien, och har 135 anställda. Förvärvspriset för 30 procent av aktierna uppgår till cirka 30 miljoner kronor, motsvarande ett enterprise value om cirka 100 miljoner kronor för hela Furniture1. Optionen att öka Bygghemmas ägarandel upp till 80 procent löper utan tidsgräns.

Bygghemma är sedan tidigare den största aktören inom möbler och heminredning online i Norden, genom verksamheterna Trademax, Chilli, Furniturebox och Myhome.

”Genom förvärvet av Furniture1, expanderar vi vår ledande position till de snabbt växande online-marknaderna inom möbler och heminredning i Baltikum och Östeuropa. Vi ser betydande synergier mellan våra befintliga verksamheter och Furniture1 inom bland annat inköp eftersom Bygghemma är en av de största inköparna av möbler i Baltikum. Därutöver ser vi goda möjligheter till att utveckla heminredning-segmentets försäljningsmodell. Furniture1 ligger mycket långt fram när det gäller bland annat webbproduktion och sortimentsarbete. Dessutom har bolaget kommit långt när det gäller logistik och kontrollerar ”last mile”-leveranser genom egna fordonsflottor på alla sina marknader”, säger Mikael Olander, VD för Bygghemma Group.

Köpeskillingen för de 30 procent av aktierna som förvärvats är lånefinansierad och transaktionen genomfördes i samband med att affären undertecknades. Som en följd av optionen att förvärva upp till 80 procent kommer Bygghemma att konsolidera Furniture1 från och med 1 september 2018.

E-post:
mikael.olander@bygghemmagroup.se

Johan Hähnel, Ansvarig för Investor Relations
Telefon: +46 (0)70 605 6334
E-post:
Johan.Hahnel@bygghemmagroup.se

Denna information är sådan information som Bygghemma Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 6 september 2018 kl 08:00 CEST.

Om Bygghemma Group

Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av hemförbättringsprodukter i Norden. Vi erbjuder våra kunder ett brett produktsortiment till attraktiva priser med bekväm hemleverans. Vi bedriver verksamhet inom två segment, DIY och heminredning, där DIY innefattar försäljning av produkter från välkända varumärken för hem och trädgård och heminredning innefattar försäljning av möbler och dekorationsprodukter, huvudsakligen under egna varumärken. Inom Bygghemma Group ingår många olika online-butiker inklusive Bygghemma, Trademax, Chilli och Furniturebox. Bygghemma Group omsatte ca 4,4 miljarder kronor 2017, har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Taggar: