Bygghemma Group offentliggör nettoomsättning över 1 miljard SEK för Q1 2018, en total tillväxt om ca 50% samt kommenterar marknadsläget

Bygghemma Group First AB:s (”Bygghemma Group” eller ”Bolaget”) nettoomsättning under det första kvartalet 2018 uppgick preliminärt till ca 1 020 MSEK, vilket indikerar en stark total tillväxt om ca 50 % jämfört med första kvartalet 2017. Andra noterade aktörer inom samma sektor som Bygghemma Group har meddelat en svagare försäljning än väntat under det första kvartalet 2018 till följd av bl.a. en ovanligt kall och lång vinter. I syfte att förhindra felaktiga antaganden avseende Bygghemma Groups finansiella utveckling till följd av vädret, väljer Bolaget att presentera viss preliminär finansiell information för det första kvartalet 2018 i förväg samt att kort kommentera marknadsläget.

Bygghemma Group har mottagit ett flertal frågor från aktieägare och andra intressenter, bland annat avseende hur den ovanligt kalla och långa vintern kan ha påverkat Bolagets finansiella position under det första kvartalet 2018. Bygghemma Groups nettoomsättning under det första kvartalet uppgick preliminärt till ca 1 020 MSEK (jämfört med 670 MSEK under första kvartalet 2017). Den totala nettoomsättningstillväxten beräknas uppgå till ca 50 %, varav organisk tillväxt beräknas uppgå till ca 14 %, trots det för branschen ogynnsamma vädret. Förbättringarna bedöms primärt ha varit drivna av en stark ökning i onlinepenetration inom Bolagets båda segment.

”Vi är mycket nöjda med att vi för första gången når en nettoomsättning på över en miljard SEK under det första kvartalet med ökade marknadsandelar i båda våra segment, trots det för branschen ogynnsamma vädret”, säger Mikael Olander, Koncernchef och VD för Bygghemma Group.

Bygghemma Groups delårsrapport för första kvartalet 2018 offentliggörs den 27 april 2018.

E-post: mikael.olander@bygghemmagroup.se

John Womack, Ansvarig för Investor Relations

E-post: john.womack@bygghemmagroup.se

Denna information är information som Bygghemma Group First AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande kl. 22:45 CET den 4 april 2018.

Om Bygghemma Group

Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av hemförbättringsprodukter i Norden. Vi erbjuder våra kunder ett brett produktsortiment till attraktiva priser med bekväm hemleverans. Vi bedriver verksamhet inom två segment, DIY och heminredning, där DIY innefattar försäljning av produkter från välkända varumärken för hem och trädgård och heminredning innefattar försäljning av möbler och dekorationsprodukter, huvudsakligen under egna varumärken. Inom Bygghemma Group ingår många olika online-butiker inklusive Bygghemma, Trademax, Chilli och Furniturebox. Bygghemma Group omsatte ca 4,4 miljarder kronor 2017, har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.