Dom i Patent- och marknadsdomstolen gällande rekommenderade priser

Patent- och marknadsdomstolen har idag meddelat en dom där Trademax Helsingborg AB döms att betala 4 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift.

Som framgått av noteringsprospektet har Konsumentombudsmannen väckt talan mot Bygghemma Group First ABs (publ) dotterbolag Home Furnishing Nordic AB (tidigare TM Helsingborg AB) (Trademax) avseende påstått brott mot marknadsföringslagen genom användning av vissa marknadsföringsåtgärder i samband med erbjudanden online. Trademax har bestridit påståendena. Dom har idag meddelats i målet där domstolen dömer företaget att betala 4 miljoner kronor i marknadsstörningsavgift och förbjuder företaget att använda vissa marknadsföringsåtgärder. Home Furnishing Nordic AB kommer att överklaga domen.

- Vi anser att vår marknadsföring och priskommunikation är korrekt och att vi uppfyller lagens krav och önskar därför att frågan prövas av Patent- och marknadsöverdomstolen, säger Mikael Olander, VD för Bygghemma Group.

E-post:
mikael.olander@bygghemmagroup.se

Johan Hähnel, Ansvarig för Investor Relations
Telefon: +46 (0)70 605 6334
E-post:
Johan.Hahnel@bygghemmagroup.se

Denna information är sådan information som Bygghemma Group är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 4 september 2018 kl 08:00 CEST.

Om Bygghemma Group
Bygghemma Group är den ledande onlinebaserade leverantören av hemförbättringsprodukter i Norden. Vi erbjuder våra kunder ett brett produktsortiment till attraktiva priser med bekväm hemleverans. Vi bedriver verksamhet inom två segment, DIY och heminredning, där DIY innefattar försäljning av produkter från välkända varumärken för hem och trädgård och heminredning innefattar försäljning av möbler och dekorationsprodukter, huvudsakligen under egna varumärken. Inom Bygghemma Group ingår många olika online-butiker inklusive Bygghemma, Trademax, Chilli och Furniturebox. Bygghemma Group omsatte ca 4,4 miljarder kronor 2017, har huvudkontor i Malmö och är noterat på Nasdaq Stockholm, Mid Cap.

Taggar: