Påminnelse - Pressinbjudan -  30 novemberStora Kakelpriset och Kakeltävlingen 2017

Byggkeramikrådet (BKR) delar årligen ut 2 prestigefyllda priser inom byggkeramik. Båda tävlingarna handlar om att på ett nytt och kreativt sätt använda sig av kakel och klinker inom modern arkitektur.

Plats              Spårvagnshallarna, Birger Jarlsgatan 57A, Stockholm.

Tid                 Torsdag den 30 november

Program       17.30 Mingel och utställning av tävlingsbidrag inkl tre artefakter

18.00 Filipe Magalhaes och Ana Luisa Soares, från Fala Atelier talar på temat ”Masquerades” med fokus på fasadens möjlighet att påverka staden och hur den relaterar till sin omgivning.

19.00 Prisutdelning till vinnarna av Stora Kakelpriset och Kakeltävlingen 2017.

Stora Kakelpriset tilldelas årligen en arkitekt eller motsvarande som svarat för utformningen av ett byggnadsobjekt i Sverige där keramiska plattor använts på ett sätt som väl tillvaratar materialets egenskaper.

De nominerade till Stora Kakelpriset 2017 är (i bokstavsordning):

KTH Undervisningshus (Stockholm)
Skärvet äldreboende (Växjö)
Värtaverket KVV8 (Stockholm)

Se bif nedladdningsbara bilder från de tre nominerade byggnadsobjekten

Kakeltävlingen vänder sig till studenter vid arkitekthögskolor i Sverige och anordnas varje år i samråd med Sveriges Arkitekter. Tävlingens syfte är att öka kunskaperna kring det mångtusenåriga materialet keramik, samt att främja god användning av byggkeramik i Sverige. Tre finalister har valts ut och de har fått bygga upp sina artefakter fysiskt. Dessa presenteras i full skala på utställningen.

Temat för årets tävlingsuppgift är ”Ett flytande rum för badkulturoch syftar till att engagera studenterna i hur man tillgängliggör vattnet i staden för allmänheten genom ett nytt flytande och flyttbart rum för badande. Samtliga tävlingsbidrag finns presenterade på BKRs hemsida – https://www.bkr.se/om-bkr/tavlingar/kakeltavlingen-2016/bidragen-2017/

Branschorganisation Byggkeramikrådet (BKR) bildades år 1989 av PlattsättningsEntreprenörers Riksförening (PER) och Kakelföreningen (KAF). BKR ska leda den tekniska utvecklingen och ta tillvara kunskapen från entreprenörer och leverantörer inom det byggkeramiska området. Vår roll är också att agera rådgivare och expert när det gäller användandet av keramiska material, såväl i våtrum som i torra utrymmen. Våra Branschregler för våtrum, BBV, är för keramiska konstruktioner i våtrum ansedda som riktlinjer för fackmässighet inom området. En viktig del av BKR:s verksamhet är utbildning. Läs mer på www.bkr.se