Stora Kakelpriset 2017 - De nominerade är…

Stora Kakelpriset arrangeras årligen av Byggkeramikrådet (BKR) och är en tävling för den arkitekt eller motsvarande som ansvarat för årets bästa utformning av ett byggnadsprojekt i Sverige där kakel och klinker använts på ett sätt som väl tillvaratar materialets egenskaper. Av 9 anmälda bidrag har tävlingsjuryn nu nominerat 3 som går till final.

Alla typer av byggnader kan delta, såväl större som mindre, nybyggnad som till- och ombyggnader, utsmyckningar och andra byggnadsdelar. Särskilt uppmärksammas användning på ett nyskapande sätt och/eller nya användningsområden samt när byggkeramikens egenskaper bidrar till att skapa en ur miljösynpunkt gynnsam situation jämfört med andra tillgängliga materialalternativ.

De nominerade till Stora Kakelpriset 2017 är (i bokstavsordning):

KTH Undervisningshus (Stockholm)

Skärvet äldreboende (Växjö)

Värtaverket KVV8 (Stockholm)

Samtliga bidrag är utförligt presenterade här:

Se även bif nedladdningsbara bilder!

Vinnaren av Stora Kakelpriset presenteras vid prisutdelningen den 30 november, på Spårvägshallarna i Stockholm. Priset är ett personligt resestipendium på 50.000 kr.

Jury

Tävlingsbidragen bedöms av en jury bestående av:

Sara Grahn, arkitekt SAR/MSA, White arkitekter
Rachid Lestaric, arkitekt SAR/MSA, Reflex Arkitekter