Vinnarna i Stora Kakelpriset och Kakeltävlingen 2016

Report this content

Ikväll samlades arkitekter och arkitektstudenter m fl i Designgalleriets lokaler för att fira vinnarna av Byggkeramikrådets (BKR) 2 prestigefyllda priser inom byggkeramik – Stora Kakelpriset respektive Kakeltävlingen. Båda tävlingarna handlar om att på ett nytt och kreativt sätt använda sig av kakel och klinker inom modern arkitektur.

Vinnare av Stora Kakelpriset 2016

Juryns motivering: ”Ett mycket komplext projekt som utförts med stor precision. De keramiska fasaderna har en stor betydelse för byggnadens precisa, men samtidigt lekfulla uttryck. Med en kontrollerad färgvariation bryts byggnadens skala ned och förstärker, på ett subtilt sätt, uppdelningen av det sammansatta programmet på samma gång som en kraftfull helhet har skapas. Volymernas keramiska ytskikt anpassar sig väl till stadens varierande tegelytor, och tar traditionen in i framtiden. Byggnaden har blivit ett nytt landmärke i staden och en inbjudande ”fond” i det nära stadsrummet.”

Priset går till:                                  Kristian Lars Ahlmark,

schmidt/hammer/lassen/architects för Malmö Live

Byggherre:                                     Malmö Stad och Skanska Sverige AB

Keramiken är levererad av           Moeding Keramikfassaden GmbH

Plattsättningsentreprenör:             Skanska Sverige AB

Stora Kakelpriset tilldelas årligen en arkitekt eller motsvarande som svarat för utformningen av byggnadsobjekt i Sverige där keramiska plattor använts på ett sätt som väl tillvaratar materialets egenskaper. Se bif nedladdningsbara bilder!

Vinnare av Kakeltävlingen 2016

Juryns motivering: ”Ett tydligt och fint illustrerat förslag som på ett intressant sätt använder sig av Förbindelsehallens stora rymd. Fem distinkta landmärken, eller ”folier”, befolkar det stora rummet, tillsammans med en mängd återhållsamt utformade marknadsstånd. Var och en av de fem folierna bär en specifik funktion. De har alla en egen, expressiv geometrisk form, går upp i höjd och är klädda med kakel, en unik färg för varje folie. Greppet ger Förbindelsehallen en ny stark karaktär, utan att förta rummets ursprungliga kvaliteter.

Artefakten förmedlar på ett intressant sätt förslagets skulpturala effekter, där interaktion mellan människor stimuleras på ett lekfullt sätt. Gestaltningen utforska såväl rumsliga som ytmässiga möjligheter där kakel och fog har nyttjats till att skapa en unik artefakt. Ett spel med skenperspektiv, varierade öppningar och en rik färgsättning tar huvudförslaget vidare och visar på förslagsställarens förmåga att fördjupa och detaljera förslaget. Juryn imponeras stort av projektets inlevelseförmåga från det stora rumssammanhanget i staden ned till enskilda detaljer och utförande.”

Priset går till:                                  ”Marknaden & Marknaden”
                                                        Louise Karlsson och Aleksandra Borzecka, Chalmers tekniska högskola

Kakeltävlingen vänder sig till studenter vid arkitekthögskolor i Sverige och anordnas varje år i samråd med Sveriges Arkitekter. Tävlingens syfte är att öka kunskaperna kring det mångtusenåriga materialet keramik, samt att främja god användning av byggkeramik i Sverige. Årets tävlingsuppgift har varit att omvandla Förbindelsehallen i Slakthusområdet i södra Stockholm till en framtida saluhall.

Samtliga tävlingsbidrag finns presenterade på BKRs hemsida –

Jury

Juryn för båda kakeltävlingarna har bestått av:

Sara Grahn, arkitekt SAR/MSA, White arkitekter
Rachid Lestaric, arkitekt SAR/MSA, Reflex Arkitekter
Klas Ruin, arkitekt SAR/MSA, Spridd, Sveriges Arkitekters representant
Adam Ulveson, arkitektstudent, KTH
Magnus Janson, Byggkeramikrådet, ordförande

Bildmaterial

Bilder på vinnarna m m bifogas. De kan även laddas ner från: http://news.cision.com/se/byggkeramikradet?k=BKR

För ytterligare information, samt kontaktinformation till vinnarna, kontakta:

Katarina Silfverswärd Wintzell, Kommunikationsansvarig