Byggmax anställer 242 personer

Byggmax fortsätter växa och anställer inför vår- och sommarsäsongen 242 personer i Norden varav 168 i Sverige, 63 i Norge och 11 personer i Finland.

- Vi fortsätter att växa, såväl genom befintliga butiker som genom nyetableringar och internetbutik. Nu går vi in i högsäsong och behöver få in fler kunniga medarbetare till våra butiker runt om i landet, säger Magnus Agervald, VD för Byggmax.

Under april tar svenskarna fram hammaren och högsäsongen för byggbranschen börjar. Svenskarnas intresse för att bygga om, renovera och bygga till är fortsatt starkt. Enligt en undersökning beställd av Byggmax 2011 har 68 procent av svenskarna som äger sitt eget boende eller ett fritidshus byggt om, byggt till eller renoverat de senaste tre åren.

- En stor del av våra rekryteringar är för sommarsäsongen. Vi ser intresse för bygg och servicevilja som de viktigaste egenskaper hos sökande. Att kunna erbjuda sysselsättning för ungdomar är givetvis extra roligt, säger Magnus Agervald.

Byggmax hade 527 anställda i Sverige i början av 2012. En genomsnittsbutik hos Byggmax har cirka sex anställda och under högsäsong utökas personalstyrkan med mellan en och fem per butik. Byggmax öppnade förra året 13 nya butiker, varav sex i Sverige. Under 2012 planerar Byggmax att öppna 10-15 butiker i Sverige, Norge och Finland. Byggmax är en av de snabbast växande byggvaruhuskedjorna i Norden och har sedan starten 1993 öppnat 87 butiker.

Lägst pris enligt Vi i Villas Villapanel
Byggmax är det byggvaruhus som Sveriges villaägare anser har lägst pris, och enligt Vi i Villas Villapanel anser 50 procent av männen och 34 procent av kvinnorna att Byggmax har lägst pris, mot 9 procent oavsett kön för närmaste konkurrent. Byggmax vann även Testfaktas prisundersökning den 1 juni 2011 för en 20 kvm altan.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Magnus Agervald, VD Byggmax, Mobil: 0761-19 00 20, E-post: magnus.agervald@byggmax.se

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 59 butiker i Sverige från Ystad till Luleå. Företaget omsatte cirka 3 miljarder kronor år 2011 och fortsätter att expandera kraftigt. Byggmax finns även med 20 anläggningar i Norge och 8 i Finland, det totala antalet butiker är 87. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. För mer information se www.byggmax.se.

Snabbfakta