Byggmax breddar med billigare trädgårdsvaror enklare

Byggmax satsar nu på trädgårdsvaror till lågpris med drive-in. Efter lyckade test förra året går man nu vidare med fem nya butiker där trädgårdsvaror säljs som ett grönskande komplement till byggmaterial. Hemmafixaren är den stora vinnaren när prylarna till trädgården nu blir billigare.

När säsongen strax drar igång kommer det att vara enklare och billigare för den som vill fixa med sin trädgård. Byggvarukedjan Byggmax är först med att satsa brett på att erbjuda trädgårdsvaror med enkel drive-in och prisgaranti. Istället för att först lasta tunga säckar och skrymmande varor i vagnar sparar man som kund tid och kraft genom att köra in i butiken och hämta dem med bilen.

Nu blir det billigare och enklare att göra trädgården fin när vi som enda kedja kombinerar drive-in med värde för pengarna. Många tycker att det är dyrt och besvärligt att handla stora och tunga trädgårdsvaror och intresset för att kunna köra in med bilen och fylla den med allt man behöver till ett bra pris är stort, säger Marcus Essesjö, landschef Byggmax Sverige.

Tanken bakom Byggmax trädgårdssatsning är att i vissa utvalda butiker kunna erbjuda det kunden behöver för sina trädgårdsprojekt, som komplement till det snävare trädgårdssortiment man har i övriga butiker. Kunden skall slippa besöka plantskolor och andra konkurrenter efter ett besök på Byggmax. Detta innebär att kunden hittar allt för uteplatsen på samma ställe; från virket till altanen till blomjord, växter och häck. Ytterligare en del i satsningen är att erbjuda inspirerande köphjälp för plantering (jordval mm) i butikskommunikationen precis som Byggmax gör med byggmaterial.

Utrullningen av trädgårdssortimentet är ett resultat av att man sett ett stort intresse för detta hos hemmafixande kunder. Byggmax har tidigare sålt växter, plantor och jord på samtliga Byggmax-varuhus och förra sommaren byggde man trädgårdsbutiker i anslutning till byggvaruhusen i Borlänge och Vellinge. Inför påskhelgen har Byggmax byggt om de befintliga butikerna i Falun, Malmö, Staffanstorp, Visby och Värmdö. Framöver kommer utvalda nya butiker som etableras att innehålla trädgård – och flera befintliga butiker kommer att utöka med trädgårdssortimentet under kommande åren.

För ytterligare information kontakta:

Marcus Essesjö, Landschef Byggmax Sverige
Email: marcus.essesjo@byggmax.se

Om Byggmax

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 88 butiker i Sverige, 36 butiker i Norge och 9 i Finland. På hemsidan finns hela butikssortimentet tillgängligt, samt även ett omfattande beställningssortiment. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax har de senaste två åren förvärvat Skånska Byggvarorkoncernen samt Buildor AB. Skånska Byggvaror är ett expansivt distans- och e-handelsföretag som bl a säljer uterum och växthus. Skånska Byggvaror har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och har nu även 13 showroombutiker. Buildor är en snabbväxande e-handelsaktör inom byggvaror, hem och trädgård.