• Byggmax/

Byggmax implementerar ny strategi i Finland – stänger fyra butiker, öppnar en ny

Byggmax förändrar sitt butiksnätverk i Finland för att implementera sin nya tillväxtstrategi. Byggmax stänger butikerna i Birkala, Jyväskylä, Seinäjoki och Uleåborg, samt öppnar en ny butik Riihimäki. Förändringarna leder till uppsägning av totalt 11 anställda. Den nya butiken i Riihimäki kommer att sysselsätta fem personer. Samarbetsförhandlingarna fortsätter ännu vid butiken i Kangasala.

Byggmax gör förändringar i sitt butiksnätverk i Finland i syfte att förbättra lönsamheten och implementera den nya tillväxtstrategin för den finska verksamheten. Enligt de avslutade samarbetsförhandlingarna stänger Byggmax butikerna i Birkala, Jyväskylä, Seinäjoki och Uleåborg. Verksamheten i Seinäjoki och i Uleåborg upphör i slutet av oktober, medan butikerna i Birkala och Jyväskylä stänger i slutet av november. Förändringarna leder till uppsägning av totalt 11 personer. Samarbetsförhandlingarna fortsätter ännu vid butiken i Kangasala.

I linje med den nya tillväxtstrategin öppnar Byggmax också nya butiker i Finland på strategiska platser. Den första nya butiken öppnas i mars 2018 i Riihimäki. Den nya butiken kommer att sysselsätta fem personer.

”Byggmax har en stark position hos de finska konsumenterna och vår målsättning är att bygga en stark lönsam verksamhet i Finland”, säger Byggmax-koncernens verkställande direktör Mattias Ankarberg. ”Omorganiseringen av butiksnätverket är ett viktigt steg i den riktningen. Det är givetvis tråkigt att stänga butiker och säga upp kollegor, men för att kunna göra nya investeringar i Finland måste vi effektivera vår verksamhet. Vi är också glada över att kunna berätta att vi öppnar en ny butik i Riihimäki, ett läge som passar väl med vår strategi. Vår långsiktiga målsättning är fortsättningsvis att ha ett nätverk bestående av 20–25 butiker i Finland.”

För ytterligare information kontakta:

Mattias Ankarberg, CEO Byggmax Group
E-post: mattias.ankarberg@byggmax.se

I Byggmax Group ingår Byggmax, Skånska Byggvaror och Buildor. Koncernen omsatte 5,2 miljarder kronor år 2016 och Byggmax Group är noterat på Nasdaq sedan 2010.

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 86 butiker i Sverige, 34 butiker i Norge och 13 i Finland. På hemsidan finns hela butikssortimentet tillgängligt, samt även ett omfattande beställningssortiment. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax har de senaste två åren förvärvat Skånska Byggvarorkoncernen samt Buildor AB. Skånska Byggvaror är ett expansivt distans- och e-handelsföretag som bl a säljer uterum och växthus. Skånska Byggvaror har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och har nu även 14 showroombutiker. Buildor är en snabbväxande e-handelsaktör inom byggvaror, hem och trädgård.