Byggmax sponsrar Isabellestipendiet

För tredje året i rad sponsrar Byggmax Isabellestipendiet. Byggmax vill bidra till ökad mångfald och inspirera fler tjejer att söka sig till byggbranschen. Syftet med Isabellestipendiet är att uppmuntra fler kvinnor att utbilda sig till hantverkare och lyfta de som redan är yrkesverksamma.

Stipendiet är på 20 000 kronor och instiftades 2011 av inredaren Isabelle McAllister (känd från bland annat Äntligen hemma, Sommartorpet och Fixa rummet). Fram till och med 7 september går det att nominera kvinnliga hantverkare.

– Isabellestipendiet är ett väldigt bra, och framförallt viktigt, initiativ som på ett roligt och kreativt sätt riktar strålkastarljuset mot alla tjejer och kvinnor som jobbar sig framåt i en mansdominerad bransch. Jag tror att de senaste årens starka gör-det-själv-trend har fått många tjejer, som tidigare kanske sett sig själva som hemmafixare på hobbynivå, att inse att det finns en yrkesframtid för dem. Att sponsra Isabellestipendiet är ett sätt för Byggmax att visa att det är en utveckling vi ser mycket positivt på, säger Mats Berggren, webbkommunikatör på Byggmax.

Daniel Juhlin, marknadschef på Byggmax, fortsätter.

– Förebilder som Isabelle och alla nominerade är jätteviktiga. De inspirerar fler kvinnor att förverkliga sina byggdrömmar och kanske rentav ta steget in i branschen som yrkesverksam hantverkare. Alla är vinnare, så ju fler nomineringar – desto bättre. Vi vet att det finns mycket kvinnlig hantverkartalang där ute, och hoppas att så många som möjligt tar chansen att nominera en kompis, kollega eller sig själv till Isabellestipendiet.

Namnkunnig jury för årets stipendium

Årets jury består av flera kända ansikten.

Anders Öfvergård (Arga snickaren)
Björn Christiernsson (Äntligen hemma)
Elsa Billgren (stylist, programledare och inredare)
Isabelle McAllister (Äntligen hemma, Sommartorpet och Fixa Rummet)
Johnnie Krigström (Roomservice)
Seher Yilmaz (ordförande Rättviseförmedlingen)
Tatjana Joksímovic (arkitekt, delad ordförande i Kvinnors Byggforum)

Ansök nu

Sista dagen att ansöka är 7 september 2015. Här ansöker du: isabellestipendiet.se/ansok/

Stipendiet delas ut i samarbete med Rättviseförmedlingen och årets stipendiat presenteras den 8 oktober då Hem, villa och bostadsrätts årliga boendemässa hålls i Stockholm.

Mer information och pressbilder: isabellestipendiet.se/om-stipendiet/

För ytterligare information, kontakta:

Daniel Juhlin, Marknadschef
E-post: daniel.juhlin@byggmax.se

Om Byggmax
Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 75 butiker i Sverige från Ystad till Luleå. Företaget omsatte cirka 3,5 miljarder kronor år 2014 och fortsätter att expandera kraftigt. Byggmax finns även med 30 anläggningar i Norge och 13 i Finland. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.

För mer information se www.byggmax.se