• Byggmax/

Byggmax tecknar nytt treårigt finansieringsavtal med 30% lägre räntekostnader på helårsbasis

Byggmax har tecknat ett nytt finansieringsavtal med en löptid på tre år, vilket innebär att avtalet sträcker sig fram tom mars 2017. Byggmax har därmed valt att fortsätta sitt samarbete med Handelsbanken, med vilket bolaget har en lång relation. Finansieringsavtalet utgörs av en checkräkningskredit om 400 Mkr samt en revolverande kreditfacilitet på 270 Mkr, utan förpliktelse att amortera. Det nya avtalet innebär att Byggmax sänker sina räntekostnader med ca 30 procent på helårsbasis, baserat på fjorårets upplåningsnivå.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pernilla Walfridsson, CFO Byggmax, Mobil: 076-119 00 40, E-post: pernilla.walfridsson@byggmax.se
Magnus Agervald, VD Byggmax, Mobil: 0761-19 00 20, E-post: magnus.agervald@byggmax.se

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 69 butiker i Sverige från Ystad till Luleå. Företaget omsatte cirka 3,2 miljarder svenska kronor år 2013 och fortsätter att expandera kraftigt. Byggmax finns även med 25 anläggningar i Norge och 13 i Finland, det totala antalet butiker är 107. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010.
För mer information se www.byggmax.se.