Delårsrapport januari - juni 2010

1 april - 30 juni
• Nettoomsättningen uppgick till 856,2 (733,1) Mkr, en ökning med 16,8 procent
• Bruttomarginalen uppgick till 29,1 (29,9) procent
• Rörelseresultatet uppgick till 82,6 (88,7) Mkr, exklusive noteringskostnad blev rörelseresultatet 96,2 Mkr
• Rörelsemarginalen uppgick till 9,6 (12,1) procent, exklusive noteringskostnad blev rörelsemarginalen 11,2 procent
• Resultat efter skatt uppgick till 55,6 (56,0) Mkr, exklusive noteringskostnad uppgick resultat efter skatt till 64,1 Mkr
• Resultat per aktie uppgick till 0,9 (0,91) kr per aktie, exklusive noteringskostnad uppgift resultat per aktie till 1,1 kr

1 januari - 30 juni
• Nettoomsättningen uppgick till 1 180,7 (1 032,9) Mkr, en ökning med 14,3 procent
• Bruttomarginalen uppgick till 29,2 (29,3) procent
• Rörelseresultatet uppgick till 71,5 (89,3) Mkr, exklusive noteringskostnad blev rörelseresultatet 88,2 Mkr
• Rörelsemarginalen uppgick till 6,0 (8,6) procent, exklusive noteringskostnad blev rörelsemarginalen 7,5 procent
• Resultat efter skatt uppgick till 41,1 (52,3) Mkr, exklusive noteringskostnad uppgick resultat efter skatt till 51,6 Mkr
• Resultat per aktie uppgick till 0,7 (0,91) kr per aktie, exklusive noteringskostnad uppgift resultat per aktie till 0,9 kr

För ytterligare information vänligen kontakta

Magnus Agervald, VD tel: 076-119 00 20 magnus.agervald@byggmax.se  eller

Pernilla Valfridsson, CFO tel: 076-119 00 40 pernilla.walfridsson@byggmax.se

Byggmax startades 1993 och har totalt 135 butiker i tre länder. 88 anläggningar finns i Sverige, 36 i Norge och 11 i Finland. Företaget omsatte drygt 5,2 miljarder kronor år 2016 och fortsätter att expandera kraftigt. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax aktie noterades på Stockholmsbörsen i juni 2010. För mer information se www.byggmax.se.