Lågkonjunktur fördel för Byggmax, expanderar i Finland

Byggmax fortsätter att expandera och öppnar idag sin första butik i Finland. Att ekonomin mattas av ger Byggmax en fördel vid lanseringen. När tiderna blir tuffare gynnas aktörer med bra priser. Byggmax konceptet där byggkunderna själva gör en del av jobbet och belönas med attraktiva priser finns inte på den finska byggmarknaden. Expansionen ska hjälpa Byggmax att behålla sin kraftiga tillväxt.

– Vi välkomnar en lågkonjunktur. När svenskarna och finländarna börjar vända på slantarna är det vi som kan erbjuda bra kvalitet till låga priser som är vinnare, säger Magnus Agervald.

Genom att undvika lägen med höga hyror, ha begränsat utbud, låta kunderna själva lasta på alla varor och ha trimmad personal kan Byggmax ha lägre priser än konkurrenterna. I år öppnar 10 nya butiker, fem i Sverige, fyra i Norge och en i Finland.

– Vi är byggvaruhandelns IKEA, och vi sparar pengar tillsammans med våra kunder. Vårt koncept har finputsats i Sverige och nu ska vi dra nytta av det i Finland liksom i vår fortsatta expansion i Norge, säger Magnus Agervald, VD för Byggmax.

I Finland och Norge kommer även Byggmax att utmana branschen genom att ha priser och lagersaldo för hela sortimentet på nätet, något som ingen aktör erbjuder i Norge eller Finland. Båda länderna är extremt IT-mogna nationer, vilket talar för att webben blir ett viktigt gränssnitt för att möta och attrahera nya kunder. I Sverige har Byggmax hemsida varit en succé med drygt 200 000 besök i månaden.

– Vi har nu allting på plats för att öka takten i utlandet. Våra konkurrenter är stora och väletablerade med sina koncept, men vi är slimmade och smartare, säger Magnus Agervald.

Korta fakta
Byggmax är den enda helsvenska byggvaruhuskedjan och har sedan starten 1993 öppnat 37 butiker i Sverige, 7 i Norge och 1 i Finland. Byggmax säljer bygginriktade varor såsom virke, golv, gips, cement, fönster, dörrar och färg. Byggmax har sedan 2002 ökat försäljningen från 400 MSEK till 1,8 miljarder i 2007, och antal butiker från 14 till 45 stycken.