Per Strömberg föreslås till ny styrelseledamot i Byggmax Group AB (publ)

Inför årsstämman i Byggmax Group AB (publ) den 9 maj 2018 föreslår valberedningen nyval av Per Strömberg som styrelseledamot.

Per Strömberg är sedan 2012 vd och koncernchef i ICA Gruppen och var dessförinnan vd i Lantmännen 2007-2012 och i Sardus 2006-2007 samt chef för Kraft Foods Sweden 2003-2006. Per är styrelseledamot i bl.a. Consumer Goods Forum och Childhood Foundation samt industriell rådgivare åt Segulah.

Styrelseledamoten Karin Hygrell-Jonsson har avböjt omval.

Valberedningen föreslår för tiden intill slutet av nästa årsstämma omval av styrelseledamöterna Anders Moberg, Lottie Svedenstedt, Hannele Kemppainen, Daniel Mühlbach, Ullrika Eliasson och Mikael Norman. Till styrelsens ordförande föreslås omval av Anders Moberg.

Valberedningens fullständiga förslag till beslut vid årsstämman 2018 kommer att lämnas senast i samband med att kallelsen till årsstämman offentliggörs.

I Byggmax valberedning ingår Lennart Francke (ordförande i valberedningen) utsedd av Swedbank Robur fonder, Erik Durhan utsedd av Nordea Fonder, Anders Algotsson utsedd av Afa Försäkring samt styrelsens ordförande Anders Moberg.

För ytterligare information, kontakta:

Lennart Francke, Ordförande i valberedningen
E-post: lennart.francke@gmail.com

I Byggmax Group ingår Byggmax, Skånska Byggvaror och Buildor. Koncernen omsatte 5,2 miljarder kronor år 2016 och Byggmax Group är noterat på Nasdaq sedan 2010.

Byggmax startades 1993 och finns för närvarande med 88 butiker i Sverige, 36 butiker i Norge och 9 i Finland. På hemsidan finns hela butikssortimentet tillgängligt, tillsammans med ett omfattande beställningssortiment. Sedan starten har Byggmax affärsidé varit att vara det bästa och billigaste alternativet när konsumenten ska köpa byggmaterial med bra kvalitet. Byggmax har ett så kallat drive-in-system i alla sina butiker så att kunderna kan ta med bilen och lasta på sina varor direkt. Detta gör det enkelt och effektivt för kunden att handla, framför allt tyngre byggvaror. Byggmax har under de senaste åren förvärvat Skånska Byggvarorkoncernen samt Buildor AB. Skånska Byggvaror är ett expansivt distans- och e-handelsföretag som bl a säljer uterum och växthus. Skånska Byggvaror har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark och har även ett antal showroombutiker. Buildor är en snabbväxande e-handelsaktör inom byggvaror, hem och trädgård.