Aktuellt från Byggnads nummer 1/2017

Regeringen slopar Lex Laval – en revansch för svenska modellen

Propositionen som regeringen presenterat ger facken rätt att vidta stridsåtgärder när utstationerad personal saknar kollektivavtal. En revansch för den svenska modellen.

Byggnads har under lång tid agerat blåslampa för att få regeringen att förändra den osunda konkurrens som råder i den svenska byggbranschen. Detta är en av de viktigaste frågorna för Byggnads medlemmar och många av de svenska byggföretag som inte vill vara med i låglöneracet.

– Att regeringen nu lyssnat på oss och river upp lex Laval är ett stort steg i rätt riktning. Och vi hade inte varit här om inte vi i Byggnads drivit frågan så hårt som vi gjort, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.

Dags för en ny lönemodell – facken inom 6F tillsätter ny utredning

Industriavtalet har tjänat en majoritet av de svenska löntagarna väl och säkrat reallöneökningar under lång tid. Men tiderna förändras. Arbetsmarknaden ser annorlunda ut idag jämfört med 1997. Strukturomvandlingen i ekonomin har bland annat gjort att industrisektorn minskat. Andra sektorer har i stället vuxit i snabb takt då människors och samhällets behov har förändrats. Det är inte längre självklart att det är industrin som ensamma ska styra den svenska lönebildningen och sätta normen för vad samhället tål för löneökningstakt.

Facken inom 6F – Byggnads, Elektrikerna, Målarna, Fastighets och Seko – har därför beslutat att utreda en alternativ modell för framtidens lönebildning. I en tid av ekonomisk strukturomvandling och ”märkets” allt oklarare roll behövs tydliga alternativ. Svensk arbetsmarknad har inte råd att stå utan en fungerande och solidarisk lönebildning.

För mer information, klicka här

Svenska modellen fortsätter att leverera – få konfliktdagar i internationell jämförelse

Statliga Medlingsinstitutet har i en ny rapport analyserat 2016 års avtalsrörelse. Trots ett högt tonläge i debatten och krav på förändrad lagstiftning från Svenskt Näringsliv skiljer sig inte förra årets avtalsrörelse nämnvärt jämfört med tidigare år. I en internationell jämförelse präglas svensk arbetsmarknad av få konflikttimmar och ansvarstagande parter. Totalt tecknades 498 nya kollektivavtal som omfattar cirka 2,7 miljoner löntagare. Byggnads avvisar kraftigt kraven på begränsade möjligheter för facken att agera för att säkra schyssta villkor för Sveriges löntagare.

För rapporten i sin helhet, klicka här

Byggnads kommenterar asbest vid skolrenovering

Den livsfarliga och cancerogena partikeln asbest har spridits vid en skola i Örebro, där byggnadsarbetare och förbipasserande riskerat exponering.Idag finns över 400 000 ton asbest spritt över hela landet i befintligt bestånd. Byggnads kräver att arbetsgivare och fastighetsägare tar sitt arbetsmiljöansvar fullt ut. Idag finns ett omfattande regelverk kring hantering av asbest och parterna kom redan 1976 överens om ett totalförbud av användande av asbest.

– Arbetsgivaren har alltid det yttersta ansvaret. Någonstans har det gått fel, då personal rivit asbest utan att följa regelverket, säger Ulf Kvarnström, ansvarig för arbetsmiljöfrågor på Byggnads förbundskontor.

För mer information, klicka här

Byggnads ordförande i möte med FIFA om mänskliga rättigheter

Tolv byggnadsarbetare dör varje vecka i Qatar där förberedelserna inför fotbolls-VM 2022 pågår för fullt. Fackförbundet Byggnads har sedan 2007 agerat blåslampa för att det internationella fotbollsförbundet FIFA ska följa sina egna etiska riktlinjer vid arenabyggen. Nu har FIFA äntligen etablerat en oberoende kommitté för mänskliga rättigheter.

– Tillsammans flyttar vi byggnadsarbetare nu fram våra positioner. Vi ger inte upp förrän byggnadsarbetare världen över kan uppleva den värdighet som alla människor har rätt till, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.