BILDER! Skånska kulturutövare tilldelas stipendier

Fackförbundet Byggnads delar varje år ut ett antal stipendier för "främjandet av en kulturell insats eller förkovran".  Av de 18 stipendiaterna som idag mottag sina stipendier ur statsministerns hand är 5 stycken verksamma i Skåne.

Bilderna är tagna av Karin Oleander och fria att använda.

Idag delade statsminister Stefan Löfven ut Byggnads kulturstipendier vid en ceremoni på Clarion Hotel Arlanda Airport. 567 ansökningar kom in till Byggnads stipendienämnd i år, vilket är rekord.

– Estetik, kreativitet och förmåga att uttrycka sig konstnärligt är en tillgång i alla yrken.  Kulturella upplevelser är, och har alltid varit, viktiga för arbetarrörelsen. Jag är stolt och glad över att vi som fackförbund kan stötta dessa begåvade kulturutövare , säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm  .

Här kan du läsa mer om stipendiet och de övriga stipendiaterna.

Ansökningarna var av hög kvalitet och efter ett gediget granskningsarbete kunde nämnden utse 18 stipendiater, varav 5 är verksamma i Skåne. Dessa är:

Mattias Thorstensson, Lund - Journalistik

Arbetarlitteraturen lever sällan i medial medvind. I Mattias Thorstenssons Podcast Arbetarlitteratur möts tradition och nutida skrivande - ett stort och viktigt folkbildningsarbete som Byggnads stipendiekommitté anser angeläget att stödja. Mattias får Byggnads kulturstipendium för att resa i landet och intervjua författare, forskare och experter.

Johan Joelsson, Malmö - Litteratur

Vad kommer framtiden att veta om oss? Långtidsbevaring av olika slag - bland annat av globala frölager - av en klocka som ska ticka i 10 000 år - och av utbränt kärnbränsle - kommer att bidra till framtidens kunskap om oss som lever nu. Johan Joelssons får Byggnads kulturstipendium för sitt arbete med en reportagebok om dessa företeelser.

Ali Alabdallah, Landskrona - Litteratur (kunde ej närvara vid utdelningen)

Är det omöjligt för en nyanländ att hitta ett jobb i Sverige? Nej, svarar Ali Alabdallah som utifrån egna erfarenheter har skrivit en bok som vill ge motivation, tipsa om sociala koder och konkret vägleda in på arbetsmarknaden. Detta är en inspirationsskrift och Ali får Byggnads kulturstipendium för att finansiera tryckningen av den.

Daniel Diamant Nyqvist, Malmö - Bildkonst

Hos Daniel Diamant Nyqvist möter vi ofta individen kontra samhället – i kommentarer om vardagsproblematik som vanligtvis förmedlas i skriven text, i dagstidningar och Twitter flöden. Daniel har bland annat samlat urdruckna kasserade kaffemuggar och gjutit av dem. Varje mugg är unik. Daniel får Byggnads kulturstipendium för fortsatt arbete med att samla in och gjuta objekt i betong.

Maria Norrman, Malmö - Bildkonst

Maria Norrman dyker ner i frågor om klädkoder, sina egna och andras fantasier, i maskulint och feminint. Hon deltar själv i sina video- och fotoverk. Kommande projekt behandlar hennes relation till performanceartisten Jane Avril, verksam i slutet av 1800-talet i Paris. Maria får Byggnads kulturstipendium för en researchresa till Paris för att utforska Avrils forna kvarter.

Byggnads kulturnämnd består av:

• Stefan Löfven, partiordförande Socialdemokraterna: ordförande
  • Gunilla Kindstrand, kulturjournalist: litteratur, teater och journalistik
  • Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads: arkitektur, konsthantverk med mer
  • John Rasimus, konstnär: bildkonst, fotografi och film
  • Jan Granvik, förbundsordförande musikerförbundet: musik
  • Nina Svensson, konstnär: bildkonst, fotografi och film
  • Anna Rundberg, ledningsassistent Byggnads: scenkonst, dans, konsthantverk med mer

Byggnads kulturstipendium har delats ut årligen sedan 1966.

För mer information:

Emma Sahlén Grip, pressekreterare