Byggnads: ”Äntligen revansch för svenska modellen”

Propositionen som regeringen presenterar idag ger facket rätt att ta till stridsåtgärder när utländska arbetare saknar kollektivavtal.

–Äntligen har den svenska modellen fått något av en revansch, men det finns mer kvar att göra, säger Johan Lindholm, förbundsordförande i Byggnads.

Byggnads har under lång tid agerat blåslampa för att få regeringen att förändra den osunda konkurrens som råder i den svenska byggbranschen. Detta är en av de viktigaste frågorna för Byggnads medlemmar och många av de svenska byggföretag som inte vill vara med i låglöneracet.

– Att regeringen nu lyssnat på oss och river upp lex Laval är ett stort steg i rätt riktning. Och vi hade inte varit här om inte vi i Byggnads drivit frågan så hårt som vi gjort, säger Johan Lindholm.

Sedan lex Laval infördes har facket inte haft någon möjlighet att kontrollera löner och villkor för utländska företag. När Sverige gick med i EU lovades den svenska fackföreningsrörelsen att den svenska modellen skulle lämnas orörd, men så blev det inte. Facket fråntogs sina verktyg och utländska byggnadsarbetare som kommer hit för att jobba på svenska byggen blir idag ofta utnyttjade.

–Jag är glad för att vi nu kommer att kunna kräva kollektivavtal för utländsk arbetskraft. Det är bara så vi kan se till att alla få sjyssta villkor ute på våra byggen, och det är så våra medlemmar vill ha det, säger Johan Lindholm .

Så länge EU-direktivet om utstationerad arbetskraft har sin nuvarande formulering kommer dock facket inte att kunna kräva att utländska företag ska betala samma löner som svenska.

–Äntligen har den svenska modellen fått något av en revansch. Men det finns mer att göra. Nu häller vi mer fotogen i blåslampan och fortsätter den fackliga kampen, säger Johan Lindholm.

För mer information:

Johan Lindholm,