• Byggnads/

Byggnads kommenterar färsk undersökning: ”Våra kroppar klarar inte höjd pensionsålder”

Idag publiceras en Novus-undersökning gjord på uppdrag av tidningen Byggnadsarbetaren. Den visar att bara varannan byggnadsarbetare klarar av att jobba till 64 år som är den nya föreslagna lägsta pensionsåldern.
– Jag är inte förvånad. Det är ”Gör om, gör rätt!” som gäller nu för pensionsgruppen, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.

Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm är inte förvånad över att bara varannan byggnadsarbetare kommer att klara att jobba till nya pensionsåldern. Foto: Byggnads

Tidningen Byggnadsarbetarens undersökning visar att bland byggnadsarbetare över 55 år har minst åtta av tio värk och att fyra av fem tar värktabletter för att kunna arbeta. En del dagligen. En byggnadsarbetare säger ”Jag har gjort det sedan 1979, är 56 år och käkar Voltaren och Ibuprofen som jordnötter.” Färre än tio procent av de tillfrågade byggnadsarbetarna tror att kroppen håller längre än till 65-årsdagen. Bara tre procent tror att de kan jobba till 69 år.

–Jag är inte förvånad, det är det här jag hör när jag träffar mina medlemmar. Man har överhuvudtaget inte tagit hänsyn till oss som har ett fysiskt krävande arbete. Nu har vi siffror som visar att det här inte går. Riksdagens pensionsgrupp måste göra om och göra rätt, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.

FAKTA OM UNDERSÖKNING

Novus har gjort undersökningen på uppdrag av tidningen Byggnadsarbetaren.
1168 av Byggnads medlemmar i åldern 55-66 år har besvarat enkäten.
Resultaten har viktats efter kön och ålder.
Undersökningsperioden var 21 jan – 12 feb 2018.

• 9 av 10 säger NEJ till höjd pensionålder
  • 4 av 5 tar värkmediciner för att kunna jobba
  • Varannan klarar inte att jobba till nya lägsta pensionsålder
  • Bara 3 % tror att de kan jobba till 69 år

Länk till artikel i Byggnadsarbetaren. Bifogas även som PDF.

För mer information:

Emma Sahlén Grip