Byggnads markerar mot dödsfall vid byggande av fotbolls-VM

I veckan börjar fotbolls-VM i Ryssland. Än en gång har värdlandet för fotbolls-festen misslyckats att respektera grundläggande spelregler på arbetsmarknaden. –Ett liknande fulspel skulle aldrig accepteras på plan. Fifa måste gå från ord till handling, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Enligt rapporter som Byggnads har tagit del av har minst 21 arbetare mist livet under byggnadsarbetena inför fotbolls-VM. Byggnads har även varit i Ryssland för att inspektera arbetsplatserna och kan konstatera att dödsfallen sannolikt är fler. Detta trots att Fifa redan 2016 sedan skrev under ett avtal om att de ska ta ansvar för att mänskliga rättigheter respekteras vid byggnationerna inför deras evenemang.

-Ett liknande fulspel skulle aldrig accepteras på en fotbollsplan. Nu får det vara slut-snackat. Inga fler ska behöva sätta livet till innan Fifa går från ord till handling, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Fackförbundet Byggnads avslutade nyligen sin kongress med att anta ett uttalande mot att fotbolls-VM sker till priset av döda byggnadsarbetare. Byggnads kräver att Fifa skyndsamt ger sig in i matchen och bidrar till att de av FN antagna 17 globala hållbarhetsmålen blir verklighet och att Fifa och andra globala idrottsfederationer tar mänskliga rättigheter på allvar.

-Vi i Byggnads kommer inte att ge efter förrän förhållandena för byggnadsarbetare är säkra, säger Johan Lindholm. Vi är inte bara händerna som bygger Sverige, vi är händerna som bygger världen.

Läs uttalandet från Byggnads kongress:

För mer information:

Johan Lindholm
Förbundsordförande Byggnads

Christer Wälivaara
Internationell strateg, 6F

Byggnads pressjour:

Taggar:

Citat

-Vi i Byggnads kommer inte att ge efter förrän förhållandena för byggnadsarbetare är säkra.
Johan Lindholm, ordförande Byggnads