Byggnads om UG: Vi måste sätta stopp för A- och B-lag på bygget!

Efter gårdagens Uppdrag granskning om daglönare i byggbranschen har telefonerna gått varma hos fackförbundet Byggnads:
– Våra medlemmar lever med det här problemet och känner sig maktlösa. De är glada över att det uppmärksammas, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

För hundra år sedan gick byggnadsarbetarna från bygge till bygge för att söka jobb med mössan i hand. Den som accepterade lägst lön fick jobbet. Gårdagens Uppdrag granskning visade att vi är där igen, skillnaden är att arbetarna som utnyttjas kommer från andra länder. Programmet rörde upp känslor hos Byggnads medlemmar.

– De som hör av sig reagerar över att daglönarnas liv inte är är människovärdigt, men bär också på en oro över den egna säkerheten och hälsan. Tänk dig själv att bygga ställningar på 10 meters höjd tillsammans med någon som inte har den säkerhetsutbildning som behövs och som kanske inte har ätit och sovit ordentligt, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

– Sedan finns det också en oro kring framtida arbetslöshet, att bli utbytt mot någon som gör jobbet billigare och utan att ställa några krav, säger Johan Lindholm.

Byggnads fackliga ombud är dagligen ute och gör kontroller på arbetsplatserna, och de möts ofta av hårt motstånd från arbetsgivarna som många gånger undanhåller information eller vägrar svara på frågor.

– Det är rent ut sagt för jävligt att det ser ut såhär i Sverige 2017. Arbetsgivarna måste sluta utnyttja människor längst ner på samhällsstegen. Det är bara tillsammans som få kan få ett stopp för A- och B-lagen på våra arbetsplatser, säger Johan Lindholm.

Här kan du läsa vad facket gör för att komma tillrätta med fusket i byggbranschen.

Länk till debattartikel på SVT Opinion.

För mer information:

Johan Lindholm,
Förbundsordförande Byggnads

Emma Sahlén Grip,
Pressekreterare Byggnads

Taggar:

Citat

Det är rent ut sagt för jävligt att det ser ut såhär i Sverige 2017. Arbetsgivarna måste sluta utnyttja människor längst ner på samhällsstegen.
Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads