Nu rullar Byggnadsbussen i Småland och Blekinge

Efter år av medlemstapp har fackförbundet Byggnads äntligen vänt trenden, och för att hålla i har man under våren och sommaren satsat på en bussturné.
– Vi märker att det finns ett uppdämt behov av att prata fackliga frågor, säger Jens Rundlöf, en av de tre organisatörerna som åker runt med bussen.

Jens Rundlöf, Jonas Wihlborg och Christopher Karlsson åker runt i Sverige och pratar fackliga frågor med byggnadsarbetare i 8 månader. Foto: Byggnads

Sedan mitten av 90-talen har antalet medlemmar i LO-förbunden sjunkit. Från toppnoteringen 1995 då hela 88 procent av arbetarna var fackligt anslutna har medlemsantalet minskat med cirka en procentenhet per år. Idag ligger nivån på runt 65 procent.

Men ett av de fack som lyckats vända trenden är Byggnads, som med sina över 100 000 medlemmar är ett av de största LO-förbunden. Nu satsar Byggnads stort för att hålla i ökningen med hjälp av en buss, som kommer att åka genom landet i 8 månader och besöka byggarbetsplatser.

– Vi har varit dåliga på att prata om hur viktigt det är att vi är många för att vi byggnadsarbetare ska få inflytande på våra arbetsplatser. Vi vet att en del åker räkmacka och tänker "det där fixar Byggnads ändå, utan att jag är med" men så är det inte. Alla behövs! Och när vi nu får träffa dem och berätta om alla fördelar med att vara Byggnadsmedlem så kommer de också att vilja vara med i gänget, säger Jens Rundlöf, organisatör på  och en av dem som åker runt i Sverige med bussen.

På fredag kommer konsertbiljetter tävlas ut i ett samarbete med radiokanalen Rockklassiker.

Växjö 25-27 april  Tävling om biljetter på växjökontoret den 27 april

Jönköping: 1-4 maj