• Byggnads/

Riksdagen röstar om entreprenörsansvar – en seger för Sveriges löntagare och den svenska modellen

I morgon röstar Sveriges riksdag om ett entreprenörsansvar på svensk arbetsmarknad. Byggnads välkomnar lagförslaget och kommer också reglera detta i kollektivavtal med Sveriges Byggindustrier (BI). –Byggnads har återigen visat vägen genom att ta ansvar för utvecklingen i byggbranschen, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm.

Den entreprenör som har huvudansvaret för ett byggprojekt måsta ta ansvar för alla sina underentreprenörer. Det innebär bland annat att arbetstagare alltid ska få ut sin lön, även om de anlitats av en underentreprenör.

–Vi utgår ifrån att samtliga av riksdagens partier tar sitt ansvar och röstar igenom detta som ett sätt att få ordning och redan på svensk arbetsmarknad, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm. Det är idag ett stort problem att entreprenörerna pekar på varandra när det blir problem med löner och säkerhet. Det är inte acceptabelt – någon måste bära huvudansvaret.

Parterna i byggbranschen har även tagit ansvar och, enligt den svenska modellen, förhandlat fram ett huvudentreprenörsansvar i kollektivavtal. Avtalet kommer att skrivas under av Byggnads och Sveriges Byggindustrier så snart riksdagen röstat igenom förslaget. På detta sätt kan parterna agera snabbt om branschen förändras och lagförslaget inte fungerar som det är tänkt.

–Byggnads har återigen visat vägen genom att ta ansvar för utvecklingen i byggbranschen, säger Johan Lindholm. Våra medlemmar har tagit strid för detta ända sedan 2014. Utan oss som blåslampa hade varken lagstiftningen eller avtalet sett dagens ljus. Nu måste hela branschen ta ansvar för att rensa upp i underentreprenörsträsket.

Kontakt:

Johan Lindholm
Förbundsordförande Byggnads

Matz Larsson
Samhällspolitiskt ansvarig Byggnads

Byggnads pressjour

Taggar:

Citat

Byggnads har återigen visat vägen genom att ta ansvar för utvecklingen i byggbranschen.
Johan Lindholm, Byggnads ordförande