Sämre säkerhet i boomande byggbransch i sommar

Nu tar miljontals svenskar ledigt, men bland Byggnads förtroendevalda svarar nästan var tredje att de själva eller kollegor på arbetsplatsen väljer bort sommarsemester på grund av byggboomen. Undersökningen indikerar dessutom att säkerheten på byggena är sämre under sommaren.

Det är i en enkätundersökning bland fackförbundet Byggnads nästan 4 000 förtroendevalda runt om i landet som 29 procent av svarat ”ja” på frågan om det finns anställda på företaget som väljer bort sommarsemester på grund av högt produktionstryck.

–Under en byggboom vill beställarna att byggena ska gå dygnet runt i princip. Och att byggnadsarbetare uppmanas att ta semester under andra delar av året är en konsekvens av det, säger Byggnads förbundsordförande Johan Lindholm.

Det finns en lagstadgad rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet under sommarmånaderna. Men hur och om den som förlägger sin semester under andra delar av året ska kompenseras, regleras ingenstans. Det är i så fall upp till varje enskild byggnadsarbetare att komma överens med sin arbetsgivare.

–Det blir de med fasta, trygga anställningar som drar det längsta strået. Kanske har det blivit dags för oss i facket att sätta upp riktlinjer kring detta, säger Johan Lindholm.

Tyvärr visar nämligen undersökningen också att byggnadsarbetare som jobbar under sommaren lever farligare än annars.

På frågan ”Kommer skyddsombud att finnas på plats i ordinarie utsträckning i sommar när produktion pågår?” svarar hälften av Byggnads förtroendevalda ”nej” och ytterligare 36 procent svarar ”vet ej”. Endast 14 procent svarar att de vet att det finns ombud på plats som kontrollerar säkerhet och arbetsmiljö i ordinarie utsträckning under sommarmånaderna.

Johan Lindholm tycker att resultatet från undersökningen är oroväckande:

– Byggnadsarbetare behöver sin semester och de som jobbar måste kunna göra det utan att riskera liv och hälsa. Arbetsgivarna måste ta sitt ansvar för arbetsmiljön och säkerheten årets alla månader. Det borde vara en självklarhet.

Undersökningen i sin helhet hittar du här: Enkätsvar om sommarsemester

Som en följd av resultatet av undersökning har Johan Lindholm valt att nästa vecka göra arbetsplatsbesök i Stockholmsregionen, Västmanland, Östergötland och Småland. Press inbjuds att följa med.

Kontakta pressekreterare Emma Sahlén Grip 0727-11 10 45 för mer information.

Taggar:

Citat