Guld i Miljöbyggnad

ByggPartner står bakom uppförandet av den nya vårdbyggnaden på Falu lasarett. I ett partneringprojekt tillsammans med landstinget har man byggt det första huset i Dalarna som når upp till Sweden Green Building Council:s mest ambitiösa miljöstandard: Guld.

– Sweden Green Building Councils ”Miljöbyggnad” är ett certifieringssystem som baseras på svenska bygg- och myndighetsregler. Det ger ett kvitto på viktiga kvaliteter hos en byggnad när det kommer till energi, inomhusmiljö och material. Certifieringen används både för nyproducerade och befintliga byggnader, oavsett storlek. I Miljöbyggnad kan en byggnad få betyget brons, silver eller guld, förklarar Anders Östlund, ansvarig på ByggPartner för uppförandet av vårdbyggnaden i Falun.

Att bygga en miljöbyggnad skapar nya utmaningar som kräver smarta lösningar.

– Det blir fler moment som du måste ta hänsyn till för att nå upp till den kvalitet som krävs. Den nya vårdbyggnaden på lasarettet står till exempel tätt intill närliggande byggnader. Det gör att huset ofta hamnar i skugga, något som påverkar ljusinsläppet. Därför ökade vi storleken på fönstren. Vilket i sin tur gjorde att vi var tvungna att använda speciella glas för att rutorna inte skulle släppa igenom för mycket värme. Det är den typen av utmaningar vi hela tiden ställs inför när vi bygger en miljöbyggnad, men med lite sunt förnuft från Dalarna så är det inte några problem.

Anders berättar också att det finns en trend där allt fler företag och organisationer siktar på guld.

– Att bygga hållbart och tänka på byggnadens hela livscykel, hur den byggs och används fram till dess att den inte längre står kvar, blir allt viktigare. I takt med att tekniken utvecklas och vi får mer kunskap så ges miljöfrågorna allt högre prioritet. Det här är första gången som vi varit med och byggt ett hus som fått guld, men vi har flera projekt på gång där ambitionen är lika hög, avslutar Anders Östlund.

Om Sweden Green Building Council
Sweden Green Building Council är en ideell förening som ägs av medlemmarna, öppen för alla företag och organisationer inom den svenska bygg- och fastighetssektorn. Föreningen verkar för grönt byggande samt för att utveckla och påverka miljö- och hållbarhetsarbetet i branschen. Läs mer på: www.sgbc.se

Anders Östlund
E-post: anders.ostlund@byggpartner.com