Bokslutskommuniké för januari - december 2015

• Resultatet per aktie var -0,075 SEK
  • Kassaflödet uppgick till 893 KSEK

PERIOD 1 JANUARI - 31 DECEMBER 2015

• Nettoomsättningen uppgick till 872 KSEK (1 288)
  • Rörelseresultatet uppgick till -3 337 KSEK (-2 972)
  • Resultatet före skatt uppgick till -3 338 KSEK (-2 959)
  • Resultatet per aktie var -0,37 SEK
  • Kassaflödet uppgick till -200 KSEK (361)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FÖRSTA KVARTALET

• Bolaget tillfördes 500 KSEK i och med inbetalning av teckningsoptionerna.
  • Bolaget har en ny distributör i Tyskland som ställde ut C-pod på båtmässan i Düsseldorf.
  • En förstudie har genomförts avseende en kommande uppgradering och produktion av den befintliga hårdvaran.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• Företaget inledde ett samarbete med ett av Rysslands största försäkringsbolag tillsammans med bolagets ryska distributör. Med start i augusti 2015 blev C-pod systemet obligatorisk för deras båtförsäkringskunder samt försäkringskunder för vatten- och snöskotrar. Detta innebär att om en kund förnyar en båtförsäkring hos försäkringsbolaget måste de ha ett C-pod system med giltigt abonnemang. Dessutom beslutades att börja försäkra vatten- och snöskotrar om dessa är utrustade med ett C-pod system.
  • Bolaget offentliggjorde två långt gångna projekt, ett i Europa och ett i Karibien. Projekten omfattar ca 3500 C-pod system inklusive abonnemang.
  • Vid bolagets årsstämma den 27 april 2015 bemyndigades styrelsen genomföra nyemission, och bolagsordningen ändrades till att inte begränsa bolagets verksamhet till maritimt bruk. Bo Lorentzon avböjde omval till styrelseledamot och till ny styrelseledamot valdes Robert Berg.
    VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET
  • Med stöd av bemyndigandet från den extra bolagsstämman beslutade styrelsen om emission av totalt 250.000 teckningsoptioner till VD och säljchef.
  • Bolaget informerades om att Magnus Uppsäll gått över tröskelnivåer för flaggning. Per den 13 augusti uppgick hans innehav till motsvarande 28,55% av kapitalet och rösterna.
  • En fransk båttillverkare, som redan installerar C-pod i två av deras båtmodeller, har valt att även inkludera C-pod systemet som en del i deras europeiska serviceprogram. Detta innebär att alla deras befintliga kunder i Europa kommer att erbjudas C-pod systemet.
  • Bolagets distributör i Italien ställde ut C-pod på båtmässan i Genova.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET

• Med stöd av bemyndigandet lämnat vid årsstämma den 27 april 2015, beslutade styrelsen att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare om ca 1,7 MSEK.
  • Företrädesemissionen tecknades till cirka 2,5 miljoner kronor. Detta motsvarade en teckningsgrad om cirka 144%. Med företrädesrätt tecknades ca 83%. Bolaget tillfördes därmed drygt 1,7 miljoner kronor före emissionskostnader om cirka 55 000 kronor. Efter genomförd emission är antalet aktier i Bolaget 9 081 058 stycken.
  • Bolaget har tillsammans med den franska distributören och egen personal deltagit på båtmässan i Cannes och la Rochelle. Bolaget har även ställt ut C-pod på mässan METS i Amsterdam, Holland. METS är världens största mässa av utrustning, material och system för den internationella marina fritidssektorn.
  • Företaget har blivit beviljade kredit från Almi Företagspartner Stockholm Sörmland AB om totalt 1,7 MSEK. Bolaget kan använda krediten när det anses lämpligt men utbetalning av lånet är villkorat till två milstolpar kopplade till Bolagets försäljning och har en kredittid på 48 månader.
  • Bolagets distributörer i Italien och Malta ställde ut C-pod på båtmässorna i Genova och Valletta.
  • Den franska båttillverkaren som valt att inkludera C-pod systemet som en del i deras europeiska serviceprogram kommer att presentera och utbilda C-pod systemet under båtmässan i Paris i december 2015 för alla deras europeiska återförsäljare.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Efter mässan i Paris är fyra Franska båttilverkare intresserade av att erbjuda C-pod. Två av dessa vill bygga in C-pod i utvalda båtmodeller och två vill erbjuda C-pod som tillval.
  • Två försäkringsbolag i Karibien kommer att erbjuda C-pod till deras försäkringskunder. Kunderna får 10% rabatt på C-pod systemet (exkl. abonnemang) om de köper C-pod via försäkringsbolagen.
  • C-pod ställdes ut på båtmässan i Vancouver, Kanada.
  • Ryska staten har beviljat C Security Systems försäkringspartner i Ryssland ett utökat tillstånd för utlandsbetalningar. Tillståndet började gälla 2016-02-01 och förnyas automatiskt var tredje månad under fem års tid.
  • Bolaget har avslutat samarbetet med två distributörer i Spanien och Italien på grund av svag försäljning.

(se bild i bifogad pdf)

VD HAR ORDET

Under året har Bolaget påbörjat ett stort samarbete med Rysslands största försäkringsbolag och kommit långt i ett stort projekt i Europa och ett i Karibien. Vi har även haft en fortsatt lyckosam införsäljning till båttillverkare i framförallt Frankrike. För att kunna möta de potentiellt stora order har vi också arbetat med produktionsförberedelser.

Det har tagit längre tid än förväntat att komma till avslut i de stora affärerna vilket föranledde att bolaget genomförde en nyemission i november. Den lyckade nyemissionen under 2015 möjliggör att Bolaget kan fortsätta utveckla verksamheten och ge de påbörjade samarbetena och förhandlingarna bästa möjliga förutsättningar inför 2016. Vid en stor order kan bolaget även finansiera en produktion via en kredit hos Almi företagspartner.

Nybåtsproduktionen under året var svag hos de båttillverkare vi har samarbete med. Detta har resulterat i att den lyckade införsäljningen hos båtillverkare inte har visat sig märkvärt i Bolagets försäljning. Vi kan dock konstatera att en stor andel av de båtar som sålts med ett förinstallerat C-pod system har resulterat i att kunderna köper abonnemang.

Projektet i Karibien är vi fortsatt positiva till men byråkratin tar tid. Projektet i Europa är mer osäkert då arbetet för dem att hitta en finansieringslösning drar ut på tiden. Samarbetet med försäkringsbolaget APRIL anser vi är osäkert på grund av den alltmer utdragna orderläggningen. Organisationen som är Spaniens huvudsakliga representant för den marina industrin har fortsatta utmaningar med att kunderna inte betalar vilket har resulterat i att de inte kan gå vidare och lägga order.

Ryska staten beviljade C Security Systems försäkringspartner ett utökat tillstånd för utlandsbetalningar i januari. Rysslands starka reglering av utförsel av kapital har inneburit ett hinder för Ryska kunder att betala i Euro och försäkringsbolaget ansökte i december om ett utökat tillstånd för att förenkla processen. Tillståndet gör det möjligt för försäkringsbolagets kunder att betala tre och femårsabonnemang i Euro direkt till C Security Systems. Tillståndet började gälla 2016-02-01 och förnyas automatiskt var tredje månad under fem års tid.

För att försäkringsbolagets kunder skall få teckna en båtförsäkring måste de ha ett C-pod system med ett aktivt abonnemang. Kunderna tecknar båtförsäkringar på tre respektive fem år och försäkringsbolaget vill att deras försäkringstagares C-pod abonnemang skall gälla under hela försäkringsperioden. Detta innebär att kunderna skall köpa C-pod abonnemanget för tre eller fem år direkt via Bolagets webshop.

Ryska kunder har trots detta inte lyckats genomföra betalningar på grund av en spärr i samband med kortbetalningar på internet. Det är en obligatorisk säkerhetsfunktion vid betalning med kreditkort på nätet. Spärren sitter hos den statliga Ryska banken och de arbetar för att ta bort spärren för kunder som skall betala C Security Systems.

Omsättningen minskade jämfört med fjolåret till 872 KSEK (1 288). Den lägre försäljningen beror främst på att bolaget förra året hade en större australiensk order på 100 C-pod enheter och 700 tillbehör. Rörelseresultatet minskade till -3 338 KSEK (-2 959) främst drivet av en förstudie avseende en kommande uppgradering och produktion av den befintliga hårdvaran samt kostnader kopplade till att företaget gått publikt.

Sammanfattningsvis är vi väl förberedda för större volymer och vi har stark tilltro till samarbetet i Ryssland och projektet i Karibien. Vi är positiva till projektet i Europa och samarbetet med APRIL samtidigt som vi dock anser att det finns en osäkerhet i dessa affärer. Vi fortsätter att fokusera på att sälja C-pod systemet som en färdig lösning i en större produkt. Således är fokus på försäkringsbolag, båttillverkare och marinor.

De kommer inte bara att resultera i en stor engångsintäkt utan styrkan ligger i att de kommer att genera årliga abonnemangsintäkter direkt vid produktleverans vilket är motorn i företagets affärsidé.

Magnus Söderberg
VD, C Security Systems AB (publ)

Kort om C Security Systems AB
C Security Systems utvecklar och säljer ett webbaserat larm- och övervakningssystem för den globala båtmarknaden. Produkten säljs och marknadsförs under varumärket ”C-Pod” och är främst avsedd för fritidsbåtar.

Aktien
Per den 30 december 2015 uppgick antalet aktier i C Security Systems till 9 081 058 stycken och antalet aktieägare till 261 stycken.

Aktien handlas sedan den 1 augusti 2014 på AktieTorget under namnet C Security med ISIN-nummer SE0005991981.

Bolagsstämma

Datum för den ordinarie bolagsstämman är den 26 april 2016 kl 13:00. Platsen är bolagets lokaler på Vretenvägen 13 i Solna. Årsredovisningen kommer att finnas tillgänglig på företagets samt AktieTorgets webbplats senast den 5 april 2016