Delårsrapport för C Security Systems AB (publ) januari - september 2016

PERIOD 1 JULI - 30 SEPTEMBER 2016

• Nettoomsättningen uppgick till KSEK 227 (194)
  • Rörelseresultatet uppgick till KSEK -569 (-607)
  • Resultatet före skatt uppgick till KSEK -584 (-607)
  • Resultatet per aktie var SEK -0,06 (-0,08)
  • Kassaflödet uppgick till KSEK -531 (-505)

PERIOD 1 JANUARI - 30 SEPTEMBER 2016

• Nettoomsättningen uppgick till KSEK 712 (746)
  • Rörelseresultatet uppgick till KSEK -1 962 (-2 655)
  • Resultatet före skatt uppgick till KSEK -1 993 (-2 656)
  • Resultatet per aktie var SEK -0,22 (-0,37)
  • Kassaflödet uppgick till KSEK -1 149 (-1 093)

• Efter mässan i Paris är fyra franska båttilverkare intresserade av att erbjuda C-pod. Två av dessa vill bygga in C-pod i utvalda båtmodeller och två vill erbjuda C-pod som tillval.
  • Två försäkringsbolag i Karibien kommer att erbjuda C-pod till sina försäkringskunder. Kunderna får 10% rabatt på C-pod-systemet (exkl. abonnemang) om de köper C-pod via försäkringsbolagen.
  • C-pod ställdes ut på båtmässan i Vancouver, Kanada.
  • Ryska staten beviljade C Security Systems försäkringspartner i Ryssland ett utökat tillstånd för kortbetalningar till utlandet. Tillståndet började gälla 2016-02-01 och förnyas automatiskt var tredje månad under fem års tid.
  • Bolaget har avslutat samarbetet med två distributörerna i Spanien och Italien på grund av svag försäljning.
  • Företaget uppgraderade sin servermiljö för att kunna erbjuda en förbättrad tjänst.
  • Bolaget har skrivit avtal med en ny distributör i Italien samt skrivit avtal med en distributör i Kanada.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER ANDRA KVARTALET

• Vid bolagets årsstämma den 26 april 2016 bemyndigades styrelsen genomföra nyemission. Styrelseledamot Joakim Primén avböjde omval och till ny styrelseledamot valdes Magnus Söderberg.
  • Bolaget har tillsammans med den ryska försäkringspartnern och en av Rysslands största banker anordnat ”öppet hus” i 16 städer för försäkringsbolagets kunder. Skälet är att kunderna skall känna sig bekväma med att ge ut nödvändig personlig information för att kunna göra utländska kortbetalningar.
  • Tillsammans med det ryska försäkringsbolaget och Bolagets ryska distributör gick Bolaget vidare med en alternativ plan för att lösa betalningarna. Parterna ansökte om tillstånd för att kunderna skall få betala via banktransaktioner till dess att korttransaktioner fungerar.
  • Bolaget lät uppföra en kontrollbalansräkning per den sista maj som visade att det egna kapitalet var intakt. Kontrollbalansräkningen har varit föremål för revisorns granskning och styrelsen följer upp resultat och ställning till dess att bolagets kapitalisering har stabiliserats.
  • Ett av två försäkringsbolag i Karibien började marknadsföra C-pod till sina försäkringskunder. Kunderna får 10% rabatt på C-pod-systemet (exkl. abonnemang) om de köper C-pod via försäkringsbolagen.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER TREDJE KVARTALET

• Tillståndet avseende banktransaktioner beviljades till och med i mitten på november 2016. Betalningar via banktransaktioner har varit lyckade till det ryska försäkringsbolaget men inte till Bolaget samt dess distributör Armada.
  • Bolaget har skrivit avtal med en ny distributör i Storbritannien.
  • C-pod uppmärksammas av det Washington DC baserade Stimson centret för att bekämpa olagligt fiske på www.secureoceans.org/stories.
  • Bolaget närvarade och ställde ut C-pod på mässan i Cannes och La Rochelle i Frankrike.
  • Två franska båttillverkare väljer att installera C-pod i varsin båtmodell redan vid tillverkningen.

• Huvudägarna i C Security Systems AB har skrivit ett Letter of Intent om att skapa ett dotterbolag till Bolaget tillsammans med Stein Revelsby.
  • Med stöd av bemyndigandet lämnat vid årsstämma den 26 april 2016, beslutade styrelsen att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för befintliga aktieägare om ca 3,6 MSEK.

VD HAR ORDET

Under hösten sker merparten av införsäljningen inför kommande båtsäsong. Det är många mässor i Europa och Nordamerika fram till februari månad och startskottet går i början på september. Bolaget har under det tredje kvartalet varit närvarande på båtmässorna i Cannes och La Rochelle och kommer även att ställa ut på METS i Amsterdam som är världens största mässa av utrustning, material och system för den internationella marina fritidssektorn. Resultatet från båtmässorna i Cannes och La Rochelle var främst att Bolaget fick nya kontakter av intresserade försäkringsbolag och marinor.

Under tredje kvartalet har arbetet med att lösa de ryska betalningarna fortsatt. Efter att korttransaktioner inte fungerade i våras ansökte C Security Systems och våra partners i Ryssland om tillstånd för banktransaktioner. Under tredje kvartalet förlängdes tillståndet från finansdepartementet avseende banktransaktioner till och med i mitten på november 2016. Banktransaktionerna fungerar ännu inte på grund av att polismyndigheten drar ut på tiden att utfärda ett tillstånd. Lösningen för korttransaktioner har nu byggts om och tester kommer att genomföras i november/december 2016. Det ryska försäkringsbolaget har börjat sälja C-pod som en obligatorisk del i sina båtförsäkringar sedan i våras och hittills har hundratals kunder betalat. Betalningar via banktransaktioner har varit lyckade till det ryska försäkringsbolaget men inte till C Security Systems och vår distributör Armada.

På grund av de långa ledtiderna i de nuvarande affärerna vill Bolaget komplettera försäljningsstrategin med att även gå mot mindre affärer med kortare ledtider. Ett steg i detta är att komplettera produktportföljen med ett enklare och billigare system som riktar sig till kunder med lägre krav på systemets funktioner. I och med detta kommer vi även att komplettera säljstrategin med att bearbeta Norden hårdare, rikta in oss på återförsäljare, varv och båtklubbar samt börja bearbeta nya segment. Vi anser att denna strategi kommer att kräva en förstärkning av vår säljorganisation då vi behöver en högre närvaro hos återförsäljare och möjlighet att göra fler kundbesök. Detta är anledningen till att Bolaget vill genomföra en nyemissionen om 3,6 MSEK. Huvuddelen av emissionslikviden från den förestående nyemissionen avses investeras i inköp av ett nytt söksystem samt i att stärka upp försäljningsorganisationen.

Omsättningen minskade jämfört med fjolåret till KSEK 712 (746). Den lägre omsättningen beror främst på en lägre försäljning av produkter. Bolaget lät uppföra en kontrollbalansräkning per den sista maj som har granskats av revisorn och som visade att det egna kapitalet överstiger 50% av aktiekapitalet. Bolaget har latenta tillgångar i varulager och förskottsinbetalda abonnemang som ökar det egna kapitalet med ca KSEK 900. Styrelsen följer upp resultat och ställning till dess att bolagets kapitalisering har stabiliserats. Rörelseresultatet förbättrades till KSEK -1 962 (-2 655) främst drivet av att Bolaget inte längre utnyttjar förbetald media i dagspress.

Magnus Söderberg, VD

C Security Systems AB (publ)

C Security Systems utvecklar och säljer ett webbaserat larm- och övervakningssystem för den globala båtmarknaden. Produkten säljs och marknadsförs under varumärket ”C-Pod” och är främst avsedd för fritidsbåtar.

Aktien

Per den 30 september 2016 uppgick antalet aktier i C Security Systems till 9 081 058 stycken och antalet aktieägare till 330 stycken.

Aktien handlas sedan den 1 augusti 2014 på AktieTorget under namnet C Security med ISIN-nummer SE0005991981.