Ixat Intressenter AB (publ) utser Peter Viinapuu till ny VD för Cabonline Group då Thomas Ekman lämnar företaget

Ixat Intressenter AB (publ) (”Ixat” eller “Bolaget”) meddelar i dag att styrelsen utnämnt Peter Viinapuu till ny vd för bolaget. Peter Viinapuu efterträder Thomas Ekman som lämnar företaget. Thomas kvarstår på bolaget för att underlätta en smidig överlämning.

Peter Viinapuu har en stark bakgrund från transportbranschen. Han kommer närmast från MTR Nordic AB där han är VD och koncernchef över bolagets fyra verksamheter i Sverige och dessförinnan var han VD för MTR Tunnelbanan under fem år. Innan MTR Nordic har Peter en lång karriär bakom sig från ledande befattningar inom SAS varav den senaste som COO i SAS Sverige.

Jon Risfelt, styrelseordförande för bolaget, kommenterar: ”Cabonline har under Thomas ledning genomgått en framgångsrik modernisering samt en expansiv tillväxt med många förvärv, konsolidering av den svenska marknaden, fortsatt utveckling i Norge och tagit ett rejält kliv in på den finska marknaden inför stundande avreglering. Tillika är bolaget nu noterat på Nasdaq Corporate Bond Market vilket ger en finansiell stabilitet framöver. Jag vill tacka Thomas för hans insatser och önska honom all lycka i sin framtida karriär. Cabonline går nu in i en fas där vi än mer fokuserar på operationell effektivitet. Här kommer Peter in med kunskap från tidigare uppdrag och hans starka operativa erfarenhet gör honom väl lämpad att leda företaget, då det fortsätter att fokusera på lönsam tillväxt på den nordiska marknaden.”

Thomas Ekman kommenterar: ”Jag är otroligt stolt över den spännande och expansiva fas som vi gått igenom. Bolaget står nu starkt finansiellt på den nordiska marknaden. Vi har också en tekniskt avancerad och skalbar digital plattform som gör det ännu enklare för våra kunder att använda våra tjänster. Nu är det dags för nästa fas och jag tycker det passar bra att gå vidare till nya möjligheter.”

Peter Viinapuu kommenterar: “Jag är mycket glad över att ta mig an rollen som ny vd för Cabonline Group. Företaget har byggt sig en stark position i en marknad under stor och krävande förändring och jag ser fram emot att få axla manteln och tillsammans med alla medarbetare leda företaget vidare mot nya höjder.”

Peters tillträdesdatum är inte fastställt men beräknas ske senast under första kvartalet 2018 och Thomas kommer att stanna på bolaget för att underlätta en effektiv övergångsperiod.

För övrig information kontakta:

Jon Risfelt, Ordförande Ixat Intressenter AB tel. +4673 434 3332

Pernilla Oldmark, CCO Cabonline Group tel. +4670 426 4545

Denna information är sådan information som Ixat Intressenter AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 29 september 2017.

Om Cabonline Group

Cabonline Group  är en av Europas ledande teknik och serviceleverantörer till taxi och transportbranschen. I Sverige och Norge är ca 3500 åkerier anslutna med tillsammans ca 7000 fordon under olika varumärken, bl.a. TaxiKurir, Taxi 020, Norgestaxi, TOPCAB, Taxi Skåne och Sverigetaxi. Åkerierna får genom Cabonline Group attraktiva kundavtal, branschledande teknikutveckling och tillgång till stordriftsfördelar och infrastruktur. Gruppen omsätter cirka 5,6  miljarder kronor och utför drygt 60 000 resor per dygn. Ixat Intressenter AB (publ) är moderbolag i Cabonline-koncernen. Ixat Intressenter AB (publ) emitterade den 12 juni 2017 säkerställda obligationer om SEK 1 550 miljoner.

www.cabonline.com