Calmark Sweden AB och Nublis AB säger upp avtalet i förtid

Nublis AB har levererat konsulttjänster inom ekonomi till Calmark sedan april 2018. Avtalet löper till sista juni 2019, men sägs nu upp till 31 mars 2019.

”Nublis AB har genom konsulten Torbjörn Enström levererat tjänster som CFO på interim basis. Torbjörn har bidragit mycket till Calmarks utveckling under året, både under noteringen och efter denna. Nu letar vi dock en permanent och kostnadseffektiv lösning inför expansion av bolaget och lansering av produkterna. Torbjörn kommer att vara kvar i teamet 3 månader till för att säkerställa kompetensöverlämning,” kommenterar VD Anna Söderlund.

Calmark Sweden AB är ett medicintekniskt bolag som bedriver forskning och utveckling av produkter inom patientnära diagnostik riktade mot nyfödda. Bolaget utvecklar en patientnära analysmetod (PNA) som enklare och snabbare än dagens metoder kan erbjuda beslutsstöd i vården av nyfödda barn. Som ett första steg kommer Calmark att erbjuda tre viktiga patientnära tester för barnens första levnadsvecka. Trippeldiagnostiken beräknas vara redo för produktion under det fjärde kvartalet 2019 med planerad lansering i delar av Europa och Asien under 2020. Calmark avser att generera intäkter via försäljning av läsare och engångsprodukter. Bolagets målsättning är att bli en ledande aktör inom PNA-diagnostik för nyfödda och att långsiktigt tillgodose alla relevanta tester för den första perioden i livet. Läs mer om Calmark på www.calmark.se.