Camanio Care och BikeAround uppmärksammad i amerikansk och kanadensisk media

Camanio Cares upplevelsecykel BikeAround™ jDome® har fått ny internationell uppmärksamhet. I USA och Kanada har flera seniorboendenintroducerat BikeAround för boenden och patienter, och både kognitiva och sociala fördelar nu har uppmärksammats. Användningen av BikeAround bland äldre har lett till ett ökat medialt intresse från TV och tidningar.

Med Camanio Cares produkt BikeAround jDome kan människor cykla var de vill, genom en välvd projicerad videoskärm som gör upplevelsen levande och realistisk. BikeAround skapar en interaktiv upplevelse som bidrar till kognitiv stimulering och främjar aktivitet. Under 2017 fick BikeAround internationell uppmärksamhet när Google producerade en film om Bengt, en man som drabbats av Alzheimers, som använder BikeAround för att återbesöka viktiga platser från sitt förflutna och återuppleva gamla minnen.

“Minnes-cykeln”

Den amerikanska Tv-kanalen The Local 12 rapporterade nyligen att de boende på seniorboendet Senior Star har börjat använda BikeAround i verksamheten. I inslaget presenteras Chick Hyde, en krigsveteran från andra världskriget som lider av minnessvårigheter, som har fått ta del av fördelarna av att använda BikeAround. Kanalen The Local 12 refererar till BikeAround som “minnes-cykeln”, för att beskriva de fördelar produkten har för minnet. Genom att använda upplevelsecykeln kan Chick Hyde cykla tillbaka och återbesöka platser, något som har hjälp honom att minnas. Se videon av hur Chick Hyde använder BikeAround här.

Emotionella fördelar

På the Glebe Center i Kanada har BikeAround blivit en del av behandlingen av demenspatienter, och personalen har identifierat emotionella fördelar med att använda produkten. Becky Helmer, programsamordnare på the Glebe Center, säger att människor är förbluffade över möjligheten att kunna återbesöka olika platser. Upplevelsecykeln har rapporterats vara effektiv för att återväcka minnen, och det har även visat sig vara ett bra sätt för patienter och personal att dela erfarenheter. Läs artikeln och titta på videonom the Glebe Centres upplevelse av att använda BikeAround.

Fysisk och kognitiv träning

På Dublin Retirement Village, som drivs av Senior Star, används BikeAround för att hålla de boende aktiva. Ron Keller, verkställande direktör för Dublin Senior Star, berättar att BikeAround har gett både fysisk och kognitiv träning för de boende. Cykeln har använts i 30-minuters pass, och användarna har bland annat fått besöka viktiga platser från barndomen.

Läs mer om de boendes cykelupplevelsei en artikel i This Weeks Community News.

Följ oss på följande kanaler:

Klicka på ikonerna för att komma direkt till respektive sida.

Får du våra nyhetsbrev?

*Skriv upp dig HÄR.

Camanio Care är ett välfärdsteknikbolag som utvecklar produkter och tjänster med individen i fokus. Bolaget erbjuder lösningar inom robotik, hjälpmedel och gamification med produkter såsom
BikeAround™, Bestic®och Giraff™.

Genom tre fokusområden; aktivering, måltid och digital tillsyn, önskar Camanio Care stödja

människors grundläggande behov och öka kompetensen och kvaliteten i vård och omsorg.

Camanio Care har idag sitt huvudkontor i Stockholm, ett dotterbolag i USA, samt distributörer i Kina,
Australien och i ett 10-tal europeiska länder.

.

Läs mer om bolaget på vår hemsida www.camanio.com.