Camanio Care tecknar strategiskt samarbetsavtal med OneCo AS för ökat nordiskt samarbete

Samarbetsavtalen mellan bolagen är i syfte att gemensamt bearbeta den svenska och norska marknaden inom digital omsorg.

Marknaden för digital omsorg är intressant för flera aktörer. Inom vården och omsorgen bidrar exempelvis digital tillsyn till att effektivisera arbetet för vårdpersonalen, och blir därmed en viktig satsning för besparingar. För att befästa en stark position på marknaden tecknar Camanio Care nu ett samarbetsavtal med den norska industrikoncernen OneCo AS som också håller på att etablera sig i Sverige.

Om OneCo AS

OneCo AS är ett väletablerat bolag på den norska marknaden, och arbetar med digitalisering inom flera sektorer. Bolaget har 800 anställda och omsätter ca 1,3 miljarder NOK. OneCo kommer från industrisektorn och har under de senaste åren utvecklats från att vara en teknisk entreprenad till en komplett teknikleverantör; från elektronik och IT till digitalisering inom vård- och omsorg. OneCo inledde sin satsning inom välfärdsteknologi genom förvärvet av CareTech AS från Aleris. Nu vill OneCo bygga upp en liknande struktur i Sverige som man har gjort i Norge.

Samarbetet innebär ökade möjligheter att gemensamt besvara upphandlingar inom digital omsorg, i både Sverige och Norge.

-       Vi är väldigt glada och stolta över samarbetet med OneCo. Det kommer stärka vårt gemensamma erbjudande till de kommuner och organisationer som vill satsa på digital tillsyn, säger Catharina Borgenstierna, VD Camanio Care.

Marknaden för digital omsorg

Ungefär 30 kommuner i Sverige förnyar sina avtal inom digital omsorg varje år. Idag finns det ca 200 000 trygghetslarm i Sverige, vilket är den första målmarknaden för digitala omsorgstjänster. Generella intäkter från digital omsorg ligger runt 1000 kr/år och brukare. Den norska marknaden bedöms vara nästan lika stor som den svenska. Besparingarna för kommunerna är väsentliga och finns att uppskatta genom Välfärdsnurran. En normalstor kommun uppskattas spara in miljonbelopp på ett par års sikt.

Camanio Care är ett välfärdsteknikbolag som utvecklar produkter och tjänster med individen i fokus. Bolaget erbjuder lösningar inom robotik, hjälpmedel och gamification med produkter såsom
BikeAround™, Bestic®och Giraff™.

Genom tre fokusområden; aktivering, måltid och digital tillsyn, önskar Camanio Care stödja

människors grundläggande behov och öka kompetensen och kvaliteten i vård och omsorg.

Camanio Care har idag sitt huvudkontor i Stockholm, ett dotterbolag i USA, samt distributörer i Kina,
Australien och i ett 10-tal europeiska länder.

Läs mer om bolaget på vår hemsida www.camanio.com

Vi finns i följande kanaler:

Får du våra nyhetsbrev?

*Skriv upp dig HÄR.

Denna information är sådan information som Camanio Care AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 juli 2018.