Camanio Care vinner Sveriges första upphandling av Augmented Reality-cyklar för äldre och funktionsnedsatta

Robotikföretaget Camanio Care, som utvecklar och för ut ny teknik inom vård och omsorg, har vunnit Ängelholms kommuns upphandling av ”cykel i virtuell miljö” med produkten jDome® BikeAround™. Detta är Sveriges första upphandling av virtuella cykelturer och affären omfattar initialt en (1) jDome-enhet.

Ängelholms kommun, som har upphandlat en komplett lösning för att med hjälp av innovativ teknik ge användarna virtuella cyklingsupplevelser i verkliga miljöer, har valt jDome BikeAround för att aktivera äldre och personer med olika typer av funktionsnedsättningar i kommunen.

– Genom den här upphandlingen sätter Ängelholms kommun guldkant på användarnas tillvaro samtidigt som de, i huvudsak äldre och funktionsnedsatta, får möjlighet att träna både hjärna och hjärta i vardagen på ett tryggt och roligt sätt, säger Eva Sällström, Verksamhetschef Hälsa, Ängelholms kommun.

Ordern kommer levereras i slutet av mars och lösningen kommer finnas tillgänglig på ett demensboende med ca 40 vårdplatser.

– Även om det rent ekonomiska värdet på denna order är relativt blygsamt ser vi ett stort värde i formen av själva inköpet. Detta är första gången som en svensk kommun upphandlat en cykel i virtuell miljö och det faktum att Camanio Care vann den tyder på att vår produkt är mer attraktiv än konkurrerande lösningar. Dessutom är det en väldigt intressant utveckling att kommuner på eget bevåg har börjat gå ut och söka efter den här typen av produkter, säger Catharina Borgenstierna, vd Camanio Care.

Telefonnummer: 0733-93 00 07

Camanio Care är ett bolag inom välfärdsteknologi med produkter inom robotik och uppkopplade tjänster som fokuserar på människors grundläggande behov. I dag erbjuder vi lösningar som ökar kvalitet på området aktivering och måltid, exempelvis jDome BikeAround och Bestic. Camanio Care har idag huvudkontor i Stockholm, dotterbolag i USA och distributörer i Danmark, Finland, Norge, Nederländerna, UK, Spanien, Frankrike, Tyskland, Italien och Australien.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev, anmäl dig här; info@camanio.com. Läs mer om bolaget på vår hemsida www.camanio.com.

Denna information är sådan information som Camanio Care AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 29 mars 2017.