Kävlinge kommun satsar på välfärdsteknik för att förbättra äldreomsorgen

Kävlinge tilldelades drygt en miljon kronor i statsbidrag av regeringen för investeringar i välfärdsteknik. Kommunen köper nu Camanio Cares äthjälpmedel Bestic och upplevelsecykeln BikeAround jDome för att bidra till kvalité i äldreomsorgen. Camanio Care och Kävlinge kommun inleder också ett samarbetsprojekt för att förbättra äldres måltidssituation.

Kävlinge kommun och äthjälpmedlet Bestic.

– Vi ser detta som en chans att testa något nytt för att sedan utvärdera om vi ska investera mer och utöka användandet i våra verksamheter. Vi har valt att använda bidraget inom områden som gynnar både våra brukare och vår personal, säger Pontus Liljengren, e-hälsosamordnare inom sektor Omsorg på Kävlinge kommun, i ett pressmeddelande.

Kävlinge kommun har i satsningen bland annat köpt Camanios upplevelsecykel BikeAround och äthjälpmedlet Bestic.

– Vi är glada över att Kävlinge kommun väljer att satsa på innovativ teknik för att lyfta äldreomsorgen och bidra till livskvalitet. BikeAround ger äldre rörelse och glädje och Bestic ger ökad självständighet vid måltider, säger Linda Björk, säljchef på Camanio Care.

Linda Björk, Camanio Care

Samarbetsprojekt ska förbättra äldres måltidssituation
Som en del av kommunens satsning på välfärdsteknik ska Kävlinge även delta i det fortsatta arbetet med att utveckla MQi - Camanio Cares måltidskvalitetsindex som syftar till att förbättra äldres måltidssituation. Camanio Care och kommunen ska göra en mätning av dagens situation och utveckla tjänsten mot hemtjänsten.

– Vi hoppas på ett långsiktigt samarbete där vi tillsammans med Kävlinge kan identifiera behov och förbättra måltidssituationen för äldre. Undernäring drabbar allt fler äldre, och det är glädjande att Kävlinge vill vara med i arbetet mot ett växande samhällsproblem, säger Linda Björk.

BikeAround
BikeAround jDome är en upplevelsecykel som tar en runt i världen via Google street view vars rörliga bilder som projiceras på en sfärisk projektorduk framför användaren. Cykeln bidrar till ökad fysisk aktivitet och delaktighet hos användarna och genom att den kan ta en till olika platser i världen så kan den också bidra till att väcka gamla minnen till liv. Läs mer om BikeAround här.

Bestic
Bestic är ett äthjälpmedel, som kan öka självständigheten hos vårdtagaren som är i behov av hjälp med matning. Äthjälpmedlet ses som ett test och syftet är att tillföra ny kunskap i verksamheten och att man kan tänka i nya banor med hjälp av ny teknik. Läs mer om Bestic här.

Camanio Care är ett välfärdsteknikbolag som utvecklar innovativa lösningar för god omsorg i hemmet med individen i fokus. Bolaget erbjuder digitala tjänsteplattformar för en digital omsorg, robotik, hjälpmedel och gamification med produkter såsom VITAL, BikeAround™, Bestic® och Giraff™. Genom tre fokusområden; aktivering, måltid och digital omsorg, önskar Camanio Care stödja människors grundläggande behov och öka tillgängligheten och kvaliteten inom vård och omsorg. Camanio Care AB har idag sitt huvudkontor i Stockholm, ett dotterbolag i USA, Camanio Care Inc., samt distributörer i Asien, Mellanöstern, Hong Kong, Australien och i ett 10-tal europeiska länder.

Läs mer om oss på www.camanio.com.

Vi finns i följande kanaler:

Får du våra nyhetsbrev?

* Skriv upp dig HÄR.