Rösta på Årets förebyggare!

Tre kandidater har utsetts bland de nominerade till Årets förebyggare 2014. Vem som tar hem priset i alkohol-, narkotika-, dopnings- och tobaksförebyggande arbete avgörs genom en SMS-omröstning som inleds kl 09.00 den 3 november och avslutas kl 15.00 den 6 november. Prisutdelningen äger rum vid CAN-dagen i Stockholm den 6 november. Under dagen medverkar statssekreterare Agneta Karlsson från Socialdepartementet och beskriver den nya regeringens politik på området.

De tre kandidaterna är:

Lotta Hjalmarsson-Österholm

Är samordnare av ANDT-arbete vid Länsstyrelsen i Östergötlands län. Har genom sitt engagerade, inspirerande och idoga arbete bidragit till att samtliga länets kommuner idag bedriver ett strukturerat förebyggande arbete. Lotta har genom att driva detta arbete i mer än tio år satt Östergötland på kartan när det gäller ANDT.
För att SMS-rösta på Lotta skicka "CAN 1" till 726 72 (OBS inleds 09.00 den 3 november)
Kostnad 1 kr (+ ev. operatörskostnad)l

Tommy Moberg

Är socionom och var 1990 en av de första i landet som kom att arbeta i behandling med missbrukare av anabola androgena steroider (AAS). Nomineras för att under många år ha inspirerat, tagit fram och implementerat flera initiativ när det gäller att förebygga användningen av AAS och kosttillskott.
Tommy har under åren skrivit flera böcker som används i utbildningssyfte.
För att SMS-rösta på Tommy skicka "CAN X" till 726 72 (OBS inleds 09.00 den 3 november)
Kostnad 1 kr (+ ev. operatörskostnad)

Robert Åkesson

Är grundare och vd för Insamlingsstiftelsen Choice. Stiftelsens verksamhet går ut på att läkarstudenter utbildar grundskole- och gymnasieelever om kroppen och hur den påverkas av alkohol, narkotika och tobak. Robert nomineras för att på ett föredömligt sätt bidra till att unga undervisas i dessa frågor, utan dogmatik och skrämselpropaganda.
För att SMS-rösta på Robert skicka "CAN 2" till 726 72 (OBS inleds 09.00 den 3 november)
Kostnad 1 kr (+ ev. operatörskostnad)

Du kan rösta max tio gånger från samma telefon, röster utöver tio från samma telefonnummer räknas inte.

Detta är fjärde året som CAN:s pris för förebyggande arbete delas ut. Övriga kategorier där priser delas ut den 6 november är Årets förebyggande kommun, Årets ideella organisation och Årets förebyggande insats.
Nomineringsperioden har pågått den 15 augusti – 30 september 2014. En jury med representanter från CAN, IQ, Länsstyrelsen i Stockholms län, SLAN och Karlskoga/Degerfors kommuner har röstat fram kandidater och vinnare bland de nominerade.