Ungas alkoholvanor: Ingen minskning av smugglad alkohol

Alkoholkonsumtionen bland unga har sjunkit kraftigt de senaste åren. För elever i årskurs 9 har konsumtionen halverats, mätt i liter ren alkohol, under perioden 2012-2016. I PM:n ”Ungdomars anskaffning av alkohol” har fördjupade analyser genomförts av hur de unga som dricker får tag på alkohol.

Studien har fokuserat på ursprunget till den alkohol som skolungdomarna uppger att de dricker och skiljer på registrerade respektive oregistrerade anskaffningskällor. Med registrerade källor avses alkohol från Systembolaget, restauranger och livsmedelshandeln (folköl) och med oregistrerade menas exempelvis insmugglad, privatinförd eller hemtillverkad alkohol.

- Analyserna visar att alkohol från registrerade källor som Systembolaget har minskat kraftigt men att anskaffningen av insmugglad alkohol har varit relativt oförändrad under den studerade perioden, säger alkoholforskaren Håkan Leifman, som genomfört analyserna.

Smugglad alkohol vanligare bland unga
Tidigare undersökningar har visat att alkohol med Systembolaget som ursprungskälla är vanligast förekommande bland unga. Även den här studien visar att alkohol från registrerade källor är vanligast, men också att alkohol från oregistrerade källor är vanligare förekommande bland unga än i befolkningen i övrigt, allra vanligast bland flickor i årskurs 9.

- All konsumtion av alkohol bland unga ska naturligtvis förebyggas i största möjliga utsträckning, men eftersom vi ser att de som dricker smugglad alkohol dricker mer än andra är det här ett viktigt problem att få bukt med, säger Håkan Leifman.

Andel pojkar och flickor i årskurs 9 som uppger olika anskaffningskällor av alkohol den senaste gången man drack. Bland de elever som druckit alkohol under de senaste 12 månaderna, 2012–2016. (Urval av svarsalternativ, för samtliga svarsalternativ, se PM:n).

Från Systembolaget Från person som säljer insmugglad alkohol Från person som tillverkar alkohol (t ex hembränt) Från internet
  Po Fl Po Fl Po Fl Po Fl
2012 44 57 21 16 3 4 1 0
2013 43 52 18 21 4 3 0 0
2014 40 50 21 21 3 2 0 0
2015 36 45 24 25 4 4 1 0
2016 39 42 23 29 6 3 1 1

Bakgrund

I studien används data från två olika undersökningar. Sedan 1971 har det genomförts årliga undersökningar av skolungdomars alkohol-, narkotika-, tobaks- och sniffningsvanor. Sedan 1986 ansvarar CAN för undersökningarna, som utförs på riksrepresentativa urval i årskurs 9. Även skolelever från gymnasiets årskurs 2 deltar i undersökningarna sedan 2004. Undersökningarna genomförs som anonyma gruppenkäter i klassrummen. Antalet analyserade formulär 2016 uppgick till 4 805 i årskurs 9 och till 4 059 i gymnasiets år 2.

Sedan 2013 ansvarar CAN för de så kallade Monitormätningarna. Mätningarna startade år 2000 och har pågått kontinuerligt sedan dess. Syftet är att skatta den totala alkohol- och tobakskonsumtionen i Sverige. Utöver frågor om anskaffningskällor ingår frågor om konsumtionsvanor på både alkohol- och tobaksområdet. Mätningarna genomförs genom telefonintervjuer och varje år genomförs totalt 18 000 intervjuer med 17-84-åringar.

PM:n ”Ungdomars anskaffning av alkohol” kan laddas ner från www.can.se.