Tre Disneykanaler hos Canal Digital

Nu kommer tre populära Disneykanaler till Nordens största TV-distributör, Canal Digital. Canal Digital har säkrat rättigheter för att distribuera Disney Channel, Toon Disney och Playhouse Disney till alla parabol-, kabel- och bredbandskunder i Norden. Disney Channel och Toon Disney lanseras första augusti i år, och Canal Digitals kunder får tillgång till kanalerna utan extra kostnad.

Disney Channel är en barn- och familjekanal som visar det allra bästa från Disneys utbud. Med en mix av klassiska och nya serier, spelfilm, Disneys klassiska storfilmer samt nya blockbusterfilmer har kanalen ett utbud som tilltalar både barn och vuxna. Toon Disney är den nya, helt tecknade TV kanalen från Disney. Toon Disney visar, till skillnad från Disney Channel, ett rakt igenom tecknat utbud med stor variation av älskade klassiker som Aladdin och nyare vänner som Lilo & Stitch. Toon Disney profileras som en rolig och busig kanal som ska få tittarna att skratta framför TVn. Playhouse Disney visar program för de allra minsta (2-5 år) med favoriter såsom Nalle Puh. Playhouse Disney bjuder in förskolebarn till en värld av upptäckt, kreativt lekande och kul inlärning. Disney Channel och Toon Disney lanseras första augusti i år och Playhouse Disney lanseras under det sista halvåret 2006. ”Med kanalerna från Disney erbjuder vi nu det största och bästa TV-utbudet till familjen. Disneyfigurerna är kända och omtyckta hos både barn och vuxna. Disney Channel, som är en del av världens ledande underhållningskoncerner, erbjuder trygg och familjevänlig underhållning utan reklam. Det ligger också spännande möjligheter i det att vi inte bara har rättigheter att sända kanalerna till våra parabol- och kabelkunder men även till mindre, självständiga kabelnät och i vårt bredbands TV utbud", säger Canal Digital Sveriges VD Jarl Söderman. ”Vi är glada för att, på vår 2-årsdag, kunna presentera att vi från och med första augusti kan visa Disney Channel samt Toon Disney till alla Canal Digitals kunder i Norden. Och det glädjer oss att kunna lansera Playhouse Disney under nästa år. Vi ser även fram emot, och är stolta över, att kunna presentera en räcka nya program samt storfilmer såsom Björnbröder och dubbelt Oscar-belönade Incredibles för Canal Digitals kunder”, säger Casper Bjørner, Marknadsdirektör Disney Channel Scandinavia. Alla Canal Digitals parabolkunder i Norge, Sverige, Finland och Danmark, sammanlagt 824 000 hushåll, kommer få Disneykanalerna utan att betala något extra. Kanalerna kommer ingå i Familjepaketet. Disney Channel är helt fri från reklam och onödigt våld, och var under 2004 den mest sedda barn-TV-kanalen i Sverige. Alla Disney-kanalerna kommer ha svenskt tal och text och sänder dagligen mellan 06:00 – 22:00.