30 000 valde att bli månadsgivare under galan Tillsammans mot cancer

Under Cancerfondens insamlingsgala Tillsammans mot cancer valde 30 000 personer att bli månadsgivare. Den känslofyllda galan, som porträtterade patienter med olika cancerdiagnoser och gav inblick i forskarnas envisa arbete, genererade därmed ett stort bidrag till svensk cancerforskning.

Det här är gåvor som möjliggör genombrott så att färre drabbas och fler kan överleva cancer, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.

– Återigen har Sverige visat ett fantastiskt engagemang i kampen mot cancer! Tack till alla månadsgivare – nya och gamla  –  era gåvor gör skillnad! Forskningen går i dag snabbt framåt. Men vi är otåliga. Med mer finansiering till forskningen kommer vi tillsammans att kunna besegra cancer snabbare – fler kommer att botas eller ha möjlighet att leva ett bra liv med sin diagnos, säger Ulrika Årehed Kågström.

En av tre får en cancerdiagnos någon gång i livet, men alla drabbas. Det blev väldigt tydligt under Cancerfondens tv-gala Tillsammans mot cancer som hölls på Annexet i Stockholm och direktsändes i TV4. När programledarna Tilde de Paula Eby och Bengt Magnusson summerade resultatet hade 28 700 nya månadsgivare anmält sig, och siffran fortsatte att växa när strålkastarna hade släckts ner.

Under galan varvades öppenhjärtiga berättelser om livsresor efter sjukdomsbeskedet med starka uppträdanden av artisterna Sabina Ddumba, Magnus Carlsson, Loreen, Magnus Uggla och Tommie Nilsson. Under kvällen medverkade även andra kända profiler, bland annat Henrik Schyffert och Cancerfondens ambassadörer Kjell Willhelmsen och Pamela Andersson, som visade sitt engagemang och berättade om sin koppling till cancer.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla medverkande under galan, alla de som modigt delade med sig av sina historier. Tack till programledare och artister som visat sitt engagemang, som underhållit denna viktiga gala. Den här kvällen inger hopp, säger Cancerfondens generalsekreterare Ulrika Årehed Kågström.

Galan bjöd också på en intressant inblick i forskarnas värld. Flera framstående cancerforskare berättade om nya, hoppingivande upptäckter och påminde om vikten av att fortsätta stödja forskningen för att möjliggöra framtida genombrott. Under kvällen delades Cancerfondens prestigefyllda utmärkelse ”Årets cancerforskare” ut till professor Lena Claesson-Welsh, forskare vid Uppsala universitet. Claesson-Welsh får, förutom äran och vandringsstatyetten, även sex miljoner kronor i forskningsanslag från Cancerfonden de kommande tre åren för hennes framgångsrika studier om blodkärlens roll vid tumörers tillväxt och spridning i kroppen.

– Lena Claesson-Welshs forskning är mycket viktig för den ger oss fördjupad kunskap om tumörers tillväxt och spridning till andra delar av kroppen, så kallad metastasering. På sikt kan den här kunskapen ligga till grund för nya läkemedel som minskar risken för tumörspridning, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd.

Johanna Faijersson, PR- och pressansvarig Cancerfonden, 08-677 10 04 eller johanna.faijersson@cancerfonden.se

Sofia Guerrero, Pressekreterare Cancerfonden, 08-677 10 43 eller sofia.guerrero@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år närmare 500 forskningsprojekt.

Återigen har Sverige visat ett fantastiskt engagemang i kampen mot cancer! Tack till alla månadsgivare – nya och gamla – era gåvor gör skillnad! Forskningen går i dag snabbt framåt. Men vi är otåliga. Med mer finansiering till forskningen kommer vi tillsammans att kunna besegra cancer snabbare – fler kommer att botas eller ha möjlighet att leva ett bra liv med sin diagnos
Ulrika Årehed Kågström, Cancerfondens generalsekreterare
Ulrika Årehed Kågström, Cancerfondens generalsekreterare