Animerad film i kampen mot tobaksexponering i butik

På söndag, den 31 maj, hålls över hela världen Tobaksfria dagen, World No Tobacco Day. Med den animerade filmen ”Pockande, lockande – glödande, dödande” - som släpps idag torsdag - uppmärksammar Cancerfonden det starka sambandet mellan butiksexponering av tobak och tobaksrökning.

– I dag marknadsförs cigaretter i upplysta och iögonfallande power walls hos de flesta små och mellanstora dagligvaruhandlare i Sverige, säger Cancerfondens generalsekreterare Stefan Bergh.

Samtidigt insjuknar varje år - bara i Sverige - över 100 000 människor i rökrelaterade sjukdomar. 12 000 dör på grund av rökning. Att få färre att börja röka är den enskilt viktigaste åtgärden för att minska risken för cancer.

Trots den mörka statistiken börjar årligen 18 000 ungdomar att röka.

– Vi vet att exponering av tobaksförpackningar har stor betydelse för både hur mycket människor röker och för hur attraktivt cigaretter upplevs av ungdomar. I Kanada har rökningen minskat i takt med att allt fler provinser har infört exponeringsförbud, säger Stefan Bergh.

Ett förbud mot tobaksskyltning i butik har i år särskild prioritet hos Cancerfonden. Inte minst aktualiseras frågan av pågående utredning om hur vi ska anpassa svensk lagstiftning efter det europeiska tobaksproduktdirektivet som slogs fast i fjol. Utredningen har av regeringen fått tilläggsdirektiv om just exponeringsförbud, vilket ska redovisas i mars nästa år.

I Cancerfondens intressepolitiska arbete ingår att medverka till att ett slutdatum för tobak ska införas som ett mål för ett rökfritt Sverige 2025.

– Ett Sverige fritt från rökning om bara tio år kräver självklart ett batteri av åtgärder. Ett exponeringsförbud är ett viktigt steg i rätt riktning, avslutar Stefan Bergh.

Länk till filmen "Pockande, lockande – glödande, dödande"

Produktion av filmen: Claystation Animationsstudio

För mer information vänligen kontakta:
Johanna Faijersson,PR- och pressansvarig Cancerfonden
Tel: 08-677 10 04  Mobil: 076-814 74 04
johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden över 450 forskningsprojekt. Cancerfonden har inget statligt stöd utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag.

– Vi vet att exponering av tobaksförpackningar har stor betydelse för både hur mycket människor röker och för hur attraktivt cigaretter upplevs av ungdomar. I Kanada har rökningen minskat i takt med att allt fler provinser har infört exponeringsförbud.
Stefan Bergh, Cancerfondens generalsekreterare