Cancerfonden delar ut 14 miljoner kronor till Linköpings universitet

Cancerfonden delar nu ut rekordsumman 396 miljoner kronor till svensk cancerforskning. Av dem får Linköpings universitet närmare 14 miljoner kronor nästa år. En av forskarna som tar del av forskningsstödet är Anders Blomqvist, professor i smärtforskning vid Linköpings universitet.

– Jag är mycket stolt och glad över det fina anslaget från Cancerfonden. Det betyder att vi kan arbeta långsiktigt och fokuserat med vårt forskningsprojekt som handlar om aptitförlust och avmagring vid tumörsjukdom, säger Anders Blomqvist.

Många som drabbas av tumörsjukdom förlorar aptiten och blir utmärglade, något som kan orsaka patientens död. Syndromet kallas anorexi-kakexi och drabbar minst hälften av alla cancerpatienter. Förutom att orsaka dramatisk viktminskning, nedsatt immunförsvar och smärta, leder detta tillstånd till undernäring som snabbt försämrar patientens hälsotillstånd. Men medan vanlig svält beror på näringsbrist, handlar det i detta fall snarare om att hjärnans reglering av både aptit och ämnesomsättning förändras som en följd av tumörsjukdomen.

Professor Anders Blomqvist får nu en miljon kronor per år i tre år för att forska om centralnervösa mekanismer bakom tumörframkallad avmagring. I dag vet man inte vad som orsakar omställningen och forskarna vill därför ta reda på vilka signalämnen som påverkar hjärnan, och även mer exakt vilka strukturer i hjärnan som är inblandade.

– Vi vill identifiera mekanismerna bakom aptitförlust och avmagring. Vår forskning kan bidra till utvecklingen av nya behandlingsstrategier så att patienter i framtiden slipper drabbas, säger Anders Blomqvist.

– Cancer påverkar en rad olika funktioner i kroppen, inte bara i tumörens närmaste omgivning utan även viktiga organ som ligger långt ifrån. Forskning som ökar vår förståelse för hur aptit och ämnesomsättning fungerar vid cancer är mycket viktig. Behandlingar som motverkar aptitförlust och avmagring stärker inte bara livskvaliteten generellt, utan kan också bidra till att patienten tål terapin riktad mot själva tumören bättre, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd.

Cancerfondens anslagsutdelning

Rekordutdelningen på 396 miljoner kronor går till 480 olika forskningsprojekt, pengar som betalas ut till universiteten och de olika forskningsprojekten under nästa år. Av de 396 miljoner som delas ut går 141 miljoner kronor till nya ansökningar. Resterande 255 miljoner går till forskningsprojekt som Cancerfonden beviljat sedan tidigare år. Totalt under året delas 447 miljoner kronor ut till svensk cancerforskning.

Fördelningen av Cancerfondens forskningsanslag utses i nationell konkurrens. Det innebär att Cancerfonden låter alla forskningsprojekt konkurrera med varandra oberoende av cancerform. De främsta forskningsprojekten får anslag, det vill säga de med störst chans att nå framgångsrika resultat. Anslagsutdelningen som sker i november varje år är Cancerfondens största utdelning.

För mer information vänligen kontakta

Sofia Guerrero, pressekreterare Cancerfonden, 076-814 74 43, sofia.guerrero@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år närmare 500 forskningsprojekt.

Anders Blomqvist, professor vid Linköpings universitet
Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd