Cancerfonden delar ut en miljon kronor till Linnéuniversitetet

Cancerfonden delar nu ut rekordsumman 396 miljoner kronor till svensk cancerforskning. En av forskarna som tar del av forskningsstödet är Kristofer Årestedt, professor i vårdvetenskap vid Linnéuniversitetet.

– Jag är tacksam och glad för det här anslaget från Cancerfonden. Det ger oss möjlighet att vidare undersöka betydelsen av stöd till närstående som vårdar en obotligt cancersjuk anhörig i hemmet, säger Kristofer Årestedt.

I dag vårdas de som drabbas av obotlig cancersjukdom ofta i sitt hem och inte sällan axlar då närstående rollen som vårdare. Men många är oförberedda på den nya situationen och det är inte ovanligt att drabbas av en rad känslomässiga reaktioner, som chock, sorg, ilska och ångest.

Professor Kristofer Årestedt får 500 000 kronor per år i två år för att undersöka hur stödet till anhöriga kan påverka och lindra dessa tunga känsloreaktioner. I en tidigare studie har forskarna använt ett stödprogram med tre gruppträffar för anhöriga, där de förbereds för rollen som vårdare och vad denna roll innebär. Nu vill de göra en utvärdering av hur sådana träffar påverkar sorgereaktionen hos närstående, både under själva vårdtiden och efter det att deras sjuka anhöriga har avlidit.

– Vår målsättning är att vidare undersöka hur stödprogram kan hjälpa närstående under vårdtiden, och efter patientens död. Projektet kommer att bidra med kunskap kring utveckling, genomförande och betydelse av stöd till närstående på kort och lång sikt, säger Kristofer Årestedt.

– Cancer drabbar ungefär en av tre, men berör många fler. Utvecklingen av ny kunskap måste omfatta alla resurser som står till buds för att stödja cancerpatienterna, även deras närstående. Vårdvetenskaplig forskning inom detta område är mycket viktig, säger Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd.

Cancerfondens anslagsutdelning

Rekordutdelningen på 396 miljoner kronor går till 480 olika forskningsprojekt, pengar som betalas ut till universiteten och de olika forskningsprojekten under nästa år. Av de 396 miljoner som delas ut går 141 miljoner kronor till nya ansökningar. Resterande 255 miljoner går till forskningsprojekt som Cancerfonden beviljat sedan tidigare år. Totalt under året delas 447 miljoner kronor ut till svensk cancerforskning.

Fördelningen av Cancerfondens forskningsanslag utses i nationell konkurrens. Det innebär att Cancerfonden låter alla forskningsprojekt konkurrera med varandra oberoende av cancerform. De främsta forskningsprojekten får anslag, det vill säga de med störst chans att nå framgångsrika resultat. Anslagsutdelningen som sker i november varje år är Cancerfondens största utdelning.

För mer information vänligen kontakta

Sofia Guerrero, pressekreterare Cancerfonden, 076-814 74 43, sofia.guerrero@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år närmare 500 forskningsprojekt.

Kristofer Årestedt, professor vid Linnéuniversitetet
Klas Kärre, ordförande för Cancerfondens forskningsnämnd