Cancerfonden får ny generalsekreterare

Ulrika Årehed Kågström har av Cancerfondens styrelse utsetts till ny generalsekreterare för organisationen. Hon påbörjar sitt uppdrag i augusti.

– Vi behöver en stark generalsekreterare för Cancerfondens viktiga uppdrag. En person som har förmågan att leda internt men som också kan lyfta fram Cancerfondens frågor och bli en tydlig talesperson. Vi är övertygade om att Ulrika Årehed Kågström är rätt person för uppdraget och önskar henne varmt välkommen, säger Wanja Lundby-Wedin, styrelseordförande för Cancerfonden.

Ulrika Årehed Kågström är för närvarande generalsekreterare för Röda Korset. Hon har tidigare arbetat många år på Riksteatern, bland annat som vice VD.

– Cancer är en sjukdom som påverkar oss alla, genom att vi själva eller någon i vår närhet drabbas. Cancerfondens uppdrag är tydligt, färre ska drabbas och fler överleva. Det vill jag vara med och bidra till. Jag ser fram emot att få leda Cancerfondens viktiga arbete, säger Ulrika Årehed Kågström.

Stefan Bergh avslutade sin tjänst som generalsekreterare för Cancerfonden i januari och sedan dess har en rekryteringsprocess pågått. Sara Brodahl, tidigare insamlings- och marknadschef, har varit tillförordnad generalsekreterare under denna tid och kommer att fortsätta vara det fram till Ulrika Årehed Kågström börjar på Cancerfonden i augusti.

Cancerfondens vision är besegra cancer. Målet är att färre ska drabbas av cancer och fler överleva sjukdomen. Organisationen arbetar med att finansiera cancerforskning, varje år finansieras runt 475 forskningsprojekt.

Allt fler drabbas av cancer. En ny prognos från Cancerfonden och Folkhälsomyndigheten visar att fler än 100 000 personer varje år kommer att drabbas av cancer år 2040. För att vända den trenden arbetar Cancerfonden med att sprida kunskap om hur var och en kan minska sin risk för cancer. Även påverkansarbete mot politiska beslutsfattare är ett viktigt arbete för att förebygga cancersjukdom.

För ytterligare information, kontakta:
Johanna Faijersson, PR- och pressansvarig Cancerfonden
Telefon: 08–677 10 04, e-post: johanna.faijersson@cancerfonden.se

Cecilia Boij, pressekreterare Cancerfonden
Telefon: 08-677 10 43, e-post: cecilia.boij@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 475 forskningsprojekt.