• Cancerfonden/

Cancerfonden uppmanar Stockholmarna till vana som minskar cancerrisken – Bjuder in till lunchpromenad i Kungsträdgården den 8 oktober

En halvtimmes fysisk aktivitet om dagen minskar risken för cancer. Med ”Lunchpromenaden” vill Cancerfonden uppmuntra fler till en enkel vana som minskar risken att drabbas. I Stockholm leder årets rosa bandet-designer Camilla Thulin den pulshöjande promenaden.

– Det ska bli fantastiskt roligt att leda denna promenad och jag hoppas få sällskap i Kungsträdgården av många motionssugna Stockholmare, säger Camilla Thulin.

– Min hund Musse ser till att jag kommer ut på promenader varje dag, året runt och oavsett väder. Om man kan minska sin risk för att drabbas av cancer på ett så enkelt sätt finns det ingen anledning att låta bli, tillägger Camilla Thulin.

Forskning visar att fysisk aktivitet i minst 30 minuter om dagen minskar risken för cancer. Det räcker att ta en rask promenad, dansa eller städa – det viktiga är att pulsen ökar och att man blir lätt andfådd.

– Bröstcancer är en av de cancerformer där det finns tydligast samband mellan regelbunden fysisk aktivitet och minskad risk att drabbas. Därför vill vi tillsammans med våra promenadvärdar uppmuntra alla till en ny vana under årets Rosa Bandet-kampanj, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden.

Lunchpromenaden i Kungsträdgården startar klockan 12.00 och tar ungefär 30 minuter. För information och anmälan, besök www.facebook.com/lunchpromenaden samt i Cancerfondens app Vardagsworkout. Appen finns tillgänglig för både Android och iPhone och kan laddas ner gratis i App Store och Google Play.

På plats kan du även köpa årets rosa band och Cancerfondens sakkunniga finns tillgängliga för frågor. Lunchpromenaden anordnas tillsammans med Apoteket, som har varit huvudpartner till Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj sedan 2004.

Så kan fysisk aktivitet minska risken för cancer
När vi är fysiskt aktiva påverkas så gott som alla processer i kroppen på ett positivt sätt.

• Vid fysisk aktivitet då hjärtat får jobba påverkas kroppen ända ner på cellnivå. Genomblödningen och syresättningen ökar, vilket påverkar kroppens förmåga till reparation och cellförnyelse. Kroppen kan då bättre ta hand om inflammationer som kan bidra till allvarliga sjukdomar som cancer.
  • Fysisk aktivitet kan leda till effektivare ämnesomsättning, förbättrad hormonell status och renhållning i kroppen. Detta leder i sin tur till att gifter och andra oönskade ämnen bättre tas om hand av kroppen genom levern, njurarna och andra organ.

Läs mer på cancerfonden.se/forebygga

För mer information vänligen kontakta:
Petra Rosén, PR- och pressansvarig Cancerfonden

08-677 10 43 / petra.rosen@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 450 forskningsprojekt.