• Cancerfonden/

Cancerfonden uppmanar till vana som minskar cancerrisken – Bjuder in till lunchpromenader i Stockholm, Malmö och Örnsköldsvik den 8 oktober

En halvtimmes fysisk aktivitet om dagen minskar risken för cancer. Från Malmö i söder till Örnsköldsvik i norr leder kända ansikten, till exempel Cancerfondens rosa bandet-designer Camilla Thulin, lunchpromenader för att inspirera till fysisk aktivitet i vardagen.

– Med ”Lunchpromenaden” vill vi uppmuntra fler till en vana som minskar risken för cancer, säger Stefan Bergh, generalsekreterare på Cancerfonden. Forskarna är eniga om att en hälsosam livsstil, där fysisk aktivitet ingår, minskar risken att drabbas. Så mycket som 30 procent av all cancer går att förebygga genom livsstilsval.

Det räcker att ta en rask promenad, dansa eller städa – det viktiga är att pulsen ökar i minst 30 minuter och att man blir lätt andfådd.

– Bröstcancer är en av de cancerformer där det finns tydligast samband mellan regelbunden fysisk aktivitet och minskad risk att drabbas. Därför vill vi tillsammans med alla som promenerar sprida detta budskap i samband med årets Rosa Bandet-kampanj, säger Stefan Bergh.

Kända profiler som promenadvärdar för Lunchpromenaden

• Stockholm, Kungsträdgården: Camilla Thulin, kreatör och designer av rosa bandet 2014, leder promenaden som hålls i samarbete med Apoteket
  • Stockholm, Solna, Svetsarvägen 16: promenadvärd är Pamela Andersson, chefredaktör och Cancerfondens ambassadör. Promenaden anordnas i samarbete med ICA
  • Malmö, Stortorget: Paul Svensson, stjärnkock och Cancerfondens ambassadör samt Linn Herbertsson, livsstilsbloggerska, är värdar för promenaden som arrangeras i samarbete med Kellogg’s
  • Örnsköldsvik, Fjällräven Centers huvudentré: Linus Ullmark, hockeystjärna i MODO Hockey, är värd för promenaden som arrangeras tillsammans med MODO

Lunchpromenaderna startar klockan 12.00 och tar ungefär 30 minuter. För information och anmälan, besök www.facebook.com/lunchpromenaden samt i Cancerfondens app Vardagsworkout. Appen finns tillgänglig för både Android och iPhone och kan laddas ner gratis i App Store och Google Play.

Så kan fysisk aktivitet minska risken för cancer
När vi är fysiskt aktiva påverkas så gott som alla processer i kroppen på ett positivt sätt.

• Vid fysisk aktivitet, då hjärtat får jobba, påverkas kroppen ända ner på cellnivå. Genomblödningen och syresättningen ökar, vilket påverkar kroppens förmåga till reparation och cellförnyelse. Kroppen kan då bättre ta hand om inflammationer som kan bidra till allvarliga sjukdomar som cancer.
  • Fysisk aktivitet kan leda till effektivare ämnesomsättning, förbättrad hormonell status och renhållning i kroppen. Detta leder i sin tur till att gifter och andra oönskade ämnen bättre tas om hand av kroppen genom levern, njurarna och andra organ.

Läs mer på cancerfonden.se/forebygga

För mer information vänligen kontakta:
Petra Rosén, PR- och pressansvarig Cancerfonden

08-677 10 43 / petra.rosen@cancerfonden.se

Cancerfondens vision är att besegra cancer. För att nå dit arbetar organisationen med forskningsfinansiering, kunskapsspridning och påverkansarbete. Cancerfonden är en ideell insamlingsorganisation utan statligt stöd. Vi är därför helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag. Cancerfonden är en betydande finansiär av svensk cancerforskning och finansierar varje år cirka 450 forskningsprojekt.