Dagmar designar Cancerfondens rosa band 2012

I dag får 20 kvinnor i Sverige veta att de har bröstcancer. Sedan 2006 har Cancerfonden låtit en känd designer utforma det rosa bandet – symbolen för den årliga kampanjen i kampen mot bröstcancer. I år är det systrarna bakom klädmärket Dagmar som fått uppdraget.

-          Det är så otroligt många som drabbas av bröstcancer, alla de som insjuknar men också deras nära och kära. Det är en sjukdom som berör oss alla. Vi ser det som ett stort ansvar men också en ära att få formge årets version av rosa bandet, säger Karin Söderlind, Dagmar.

Om vi alla hjälper till
Klädmärket Dagmar startades 2005 av Kristina Tjäder, Sofia Wallenstam och Karin Söderlind. Att värna om hantverket och ta vara på kunskap från historien är en viktig del av systrarnas kreativa arbete. Musa och största inspirationskälla är systrarnas farmor Dagmar. Hon var själv sömmerska och inspirerade dem till att utveckla det stora intresset kring textilier och design i tidig ålder.

-          Vår farmor Dagmar gick bort i cancer. Flera av våra vänner har också drabbats av sjukdomen. Därför är vi med och stödjer kampen mot bröstcancer. Mönstret som vi har skapat är delvis en symbol för treenigheten i vårt systerskap men visar också på vikten av att öppna upp och agera med sitt hjärta. Tillsammans kan vi göra skillnad för de drabbade, avslutar Karin Söderlind.

Tidigare designer

2006 - Carin Rodebjer           2009 - Gert Wingårdh

2007 - Lars Wallin                 2010 - Liselotte Watkins

2008 - Ingegerd Råman         2011 - Per Holknekt och Lena Philipsson

Försäljningsinformation
Köp årets rosa band och stöd kampen mot bröstcancer. Ett band kostar 25 kr och finns bland annat hos ICA, Lindex, Apoteket och Mekonomen. 23,50 kr går till kampen mot bröstcancer resterande 1,50 kr täcker kostnader för produktion av band, förpackning, folder och frakt. Försäljningsstart är måndagen den 24 september.

Fakta om bröstcancer

• Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen bland kvinnor.
  • Drygt 7 000 kvinnor i Sverige får diagnosen varje år, det innebär att nära 20 kvinnor får diagnosen varje dag.
  • Även män kan få bröstcancer, cirka 40 män får sjukdomen varje år.
  • I dag överlever drygt 80 procent av dem som får bröstcancer.
  • Medianåldern vid bröstcancerdiagnos är 64 år.
  • Varje år dör cirka 1 400 kvinnor på grund av sjukdomen.
  • I Sverige lever i dag cirka 90 000 kvinnor som har eller har haft bröstcancer.

Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj pågår 1-31 oktober.
Läs gärna mer om Cancerfonden och Rosa Bandet på cancerfonden.se/rosabandet

För mer information vänligen kontakta:

Johanna Faijersson, pressekreterare Cancerfonden
Tel: 08-677 10 04 Mobil: 076-814 74 04
johanna.faijersson@cancerfonden.se

Karin Söderlind, Dagmar
karin@houseofdagmar.se

Cancerfonden är en fristående ideell insamlingsorganisation med fokus på forskningsfinansiering och opinionsbildning. Cancerfonden är den enskilt största finansiären av svensk cancerforskning. Varje år finansierar Cancerfonden cirka 400 forskningsprojekt. Cancerfonden har inga statliga bidrag utan är helt beroende av testamenten och gåvor från privatpersoner och företag

Karin Söderlind, Dagmar