Kvartalsrapport april - juni 2014

Candyking växer med 5 % under första halvåret

Andra kvartalet

• Volymen ökade med 22,6 % i det andra kvartalet, förklarat av att påsken i år inföll i det andra kvartalet medan den förra året inföll i det första kvartalet.
  • Nettoomsättningen ökade med 24,7 % till 460,0 Mkr (368,8). Justerat för förändrade valutakurser uppgick ökningen till 21,0 %
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 19,3 Mkr (3,7), en ökning som i huvudsak förklaras av förskjutningen av påsken
  • Kvartalet påverkades negativt av ökade kostnader för inköpta varor, främst drivet av valutakursrörelser

Första sex månaderna

• Volymen ökade med 3,7 % under de första sex månaderna, förklarat av en stark påsk i Norge och nya kunder i Danmark och Polen.
  • Nettoomsättningen ökade med 4,8 % till 904,7 Mkr (863,3). Justerat för förändrade valutakurser uppgick ökningen till 3,1 %
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 29,2 Mkr (46,0), en minskning som i huvudsak förklaras av ökade kostnader för inköpta varor, främst drivet av valutakursrörelser.

”Under andra kvartalet har vi haft en fortsatt positiv utveckling i Danmark och Polen, främst drivet av nya kundkontrakt men också försäljningsökningar till befintliga kunder. Candyking hade även  en framgångsrik påskförsäljning i Norge vilket påverkat rörelseresultatet positivt. På vår huvudmarknad Sverige är konkurrenssituationen tuff och vi ser fortsatt press på bruttomarginalen, till stor del en följd av den starka Eurons negativa inverkan på inköpspriserna. Prisökningar har genomförts under andra och tredje kvartalen för att kompensera för detta.”, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking.

Informationen lämnades för offentliggörande den 29 augusti 2014, kl. 08.00.

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen. Candyking som idag finns på fler än 10 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen, Premiyum och Candyking Favourites. Candyking är även den ledande lösviktsaktören inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s. Bolaget hade cirka 1 000 medarbetare och omsatte cirka 1,8 miljarder kronor 2013. Mer information finns tillgänglig på www.candyking.com.