Kvartalsrapport januari-mars 2015

Första kvartalet

• Volymen minskade med 9,6 % i det första kvartalet, främst förklarat av förlusten av Coop i Sverige. Volymen påverkades samtidigt positivt av att merparten av påskförsäljningen inföll i Q1, medan den inföll i Q2 2014.
  • Nettoomsättningen minskade med 3,7 % till 428,1 Mkr (444,7). Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 7,6 %
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 13,9 Mkr (9,9), en ökning som förklaras av säsongseffekten av påsk, samt fortsatt positiv utveckling i Danmark och UK.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -22,9 (-84,5) i det första kvartalet.
  • Samarbetet med Wilkinson i UK fortsätter och ett nytt avtal som sträcker sig till slutet av 2018 ingicks under kvartalet.

”Påskförsäljningen som inföll under första kvartalet i år var stark i Norge. Vi kan också se resultatet av de kostnadsneddragningar som har genomförts. Internationellt utvecklas lönsamheten positivt. På den svenska marknaden har vi fortsatt stora utmaningar med en tuff konkurrenssituation. Mot bakgrund av sjunkande marginaler framförallt drivet av den svaga svenska kronan har prisökningar genomförts på hemmamarknaden under Q1.”, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking.

Informationen lämnades för offentliggörande den 27 maj 2015, kl. 08.00.

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen. Candyking som idag finns på fler än 9 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen, Premiyum och Candyking Favourites. Candyking är även den ledande lösviktsaktören inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrot’s. Bolaget omsatte cirka 1,8 miljarder kronor 2014. Mer information finns tillgänglig på www.candyking.com.