Kvartalsrapport oktober-december 2015

Fjärde kvartalet

• Volymen minskade med 16,1 % i det fjärde kvartalet, förklarat av en svag försäljning i Sverige till följd av förlorade kundavtal.
  • Nettoomsättningen minskade med 11,4 % till 397,0 Mkr (448,0). Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 11,5 %
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 18,8 Mkr (21,5).
  • Den minskade försäljningen i Sverige kompenserades till viss del av fortsatt positiv volymutveckling i Norge och Danmark.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten minskade till 39,6 Mkr (78,6).

Helår

• Volymen minskade med 19,0% som ett resultat av förlorade kontrakt i Sverige och Finland.
  • Nettoomsättningen minskade med 13,7 % till 1 525,7 Mkr (1 768,6). Justerat för förändrade valutakurser uppgick minskningen till 15,6%.
  • Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 39,8 Mkr (69,3). Försämringen förklaras av den lägre försäljning i Sverige och Finland.
  • Försäljning och lönsamhet har utvecklats positivt i Norge, Danmark och Storbritannien.
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till Mkr 99,4 (21,9), en förbättring med 77,5 Mkr.

VD-kommentar

”Candyking avslutade året med ett rörelseresultat om 19 Mkr i fjärde kvartalet, knappt 3 Mkr lägre än föregående år. Framgångar i Storbritannien, Norge och Danmark tillsammans med genomförda kostnadsbesparingar gör att den kraftiga volymnedgången på den svenska marknaden till stor del kompenserats. Nettoskulden fortsätter att minska och är nu 749 Mkr. Till följd av den allt tuffare konkurrenssituationen kommer ytterligare anpassningar ske på kostnadssidan under inledningen av 2016.”, säger Fredrik von Oelreich, VD och koncernchef på Candyking.

För mer information, vänligen kontakta:

Candyking grundades 1984 och är den ledande aktören inom lösviktsgodis i Norden, Storbritannien och Irland samt har verksamhet i Polen. Candyking som idag finns på fler än 9 000 försäljningsställen erbjuder butiker ett helhetskoncept som inkluderar produkter, inredning samt tillhörande butiks- och logistiktjänster. Candykings koncept och varumärken inom konfektyr är Candyking, Karamellkungen och Candyking Favourites. Candyking är även en ledande lösviktsaktör inom natursnacks i Sverige och Finland under varumärket Parrots. Bolaget omsatte cirka 1,5 miljarder kronor 2015. Mer information finns tillgänglig på www.candyking.com.