Tävlingen om 365 dagars drömresa avgjord

Report this content

Portugisiskan Lília Sofia Pereira Aleixo Lobão, 34, är vinnaren i Canons tävling ’365 days of summer’. Under ett år kommer hon nu ha betald semester och följa sommaren världen runt och dela med sig i sociala medier av alla möten och upplevelser som följer på vägen.

Möjligheten att få resa under ett helt år lockade många och över 16 000 personer deltog i den europeiska tävlingen.

I juryn deltog Zoë Kravitz som valde ut vinnarbilden eftersom den gjorde henne nyfiken på just ögonblicket och historien bakom. Enligt juryn var Lília Sofia Pereira Aleixo Lobãos bild enkel, ärlig och intressant.

Fotot visar en av fiskebyn Avieiros invånare. Byns trähus står på pålar som skyddar mot tidvattnet. Lília ville bli en del av samhällets kultur och hon det fick hon, för att därefter få lov att med kamerans hjälp fånga invånarnas liv, berättelser och ögonblick. Texten till hennes Instagrambild är Att resa är att lära känna nya kulturer, människor, deras erfarenheter, sedvanor, färger, dofter, ljus ... fånga dessa ögonblick och uppleva dem!”

Nu ska Lília skapa sin egen drömresa och med bilder berätta 365 sommarstories under lika många dagar. Vart resan ska gå är ännu oklart.

­– Lílias foto förmedlar en intressant story om människor, platser och kulturer över tid. Det starka visuella delarna levandegör storyn och Lilias story bakom bilden bjuder in bektraktaren till att vara en del av hennes upplevelser. Vi ser fram emot att följa Lilia på hennes resa i 365 dagar framåt, säger Helen Iwefors Häggblom, kommunikationschef på Canon.

Tävlingen ’365 days of summer’ är en del av Canons europeiska varumärkeskampanj ’Live for the Story’, som är ett helt nytt bildhanteringskoncept för både yrkesfotografer och hobbyfotografer. Konceptet syftar till att uppmuntra och inspirera alla att hitta speciella minnen i livets alla ögonblick, oavsett var man är eller gör.

Följ Lilias årslånga resa och hämta fortlöpande inspiration till storytelling: https://www.instagram.com/lilialobao/

Alla deltagande bilder finns under hashtagen #LiveForTheStory

Fler berättelser och bilder som var med i slutomgången var:
@gaia_pitahayas foto under ett vattenfall på en man som tvättar bort smuts och damm
@oakie_dokes bild av en svan som landar på en man i en kanot
@urbex_vorarlbergs foto på en man som satt ensam med sin mobil och ifrågasatte om vi har förlorat oss i den digitala världen
@iromanenkovas bild på en man som verkar flyta ovanpå vattnet med varmluftsballonger och båt i bakgrunden

För information, kontakta:

Helen Iwefors Häggblom
Canon Svenska AB
Helen.iwefors-haggblom@canon.se

Företaget Canon