Analysguiden: Data stärker positiv bild

Cantargia har presenterat detaljerade data från den pågående fas I-studien vid en stor cancerkongress. Behandlingen är hittills väl tolererad och påverkan på biomarkörer ger lovande tecken på biologisk effekt. Vi anser att den positiva bilden har stärkts.

Cantargia har presenterat en post med interimsresultat från fas I-delen av den kliniska studien CANFOUR vid den stora cancerkongressen ESMO. Som bolaget tidigare rapporterat har behandlingen hittills varit allmänt väl tolererad efter att 16 patienter med avancerad cancer har behandlats. Vid tidpunkten för analysen hade ingen maximalt tolererbar dos ännu fastställts (för doser upp till 6 mg/kg) och för närvarande pågår utvärdering av säkerhet och tolererbarhet med en högre dos (10 mg/kg).

Data som presenterades på ESMO indikerar även att behandling med läkemedelskandidaten nidanilimab sänker nivåerna av inflammationsrelaterade biomarkörer. Det tyder på att behandlingen når det avsedda sjukdomsmålet och ger stöd för att den hämmar inflammation som är potentiellt tumörfrämjande. Det är första gången detta kunnat visats i människa med en behandling riktad mot målet IL1RAP och resultaten är en viktig milstolpe. Vi bedömer sammantaget att interimsresultaten från fas I-delen ger starkt stöd för att starta den större fas IIa-delen. Nidanilimab kommer här bland annat att utvärderas i kombination med standardbehandling (kemoterapi) i lungcancer och bukspottkörtelcancer. Bolagets prekliniska studier tyder på synergier med cellgiftsbehandling vilket bådar gott inför den kommande studien.

Vi gör inga förändringar i antaganden eller riskjusterat motiverat värde (22,6 kr). Slutförandet av fas I-delen är en viktig värdedrivande händelse i närtid med fokus på säkerhetsresultat från behandling med den högre dosen 10 mg/kg. Bolagets plan är att därefter inleda fas IIa-delen redan under innevarande kvartal. Vid ett positivt utfall i denna studie (resultat väntas kunna rapporteras i början av 2020) ser vi betydande kurspotential från dagens nivåer.

Läs hela analysen på Analysguiden. Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här