• Cantargia AB/

Cantargia erhåller Notice of Allowance från det amerikanska patentverket kring IL1RAP i akut lymfatisk leukemi

Det amerikanska patentverket United States Patent and Trademark Office (”USPTO”) har utfärdat en så kallad Notice of Allowance för Cantargia AB:s (”Cantargia”) patentansökan avseende IL1RAP som målmolekyl för antikroppsterapi av akut lymfatisk leukemi (”ALL”).

Patentansökan med ansökningsnummer 13/390,459 som nu har erhållit Notice of Allowance av USPTO avser bolagets metod att utnyttja IL1RAP som målmolekyl för behandling av hematologiska cancersjukdomar. I ett första steg avser USPTO utfärda ett patent rörande IL1RAP som målmolekyl för antikroppsterapi av ALL. Som nästa steg förbereder därför Cantargia en så kallad avdelad ansökan för att få godkända krav på områden utanför ALL. Det innebär att granskningen fortsätter kring de andra delarna av den ursprungliga patentansökan dvs övriga hematologiska cancerformer.

Notice of Allowance innebär att USPTO avser att bevilja bolagets patentansökan. Vissa administrativa steg återstår innan det slutgiltiga beskedet om godkännande utfärdas.

”Arbetet med vår patentportfölj fortsätter framåt och beskedet från USPTO ger ytterligare validering av IL1RAP som en unik målmolekyl. Det är ett välkommet besked då USA är den enskilt största marknaden för cancerläkemedel”, säger Göran Forsberg, VD i Cantargia AB.